Svar: Kost 7 mdr
10. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Mille
Velkommen til:o) Det lyder umiddelbart som om at din lille Bertram er rigtig godt igang med skemaden og trives med dette. Jeres plan for madindtag er fin.
Jeg kan dog godt forstå, hvis du savner din nattesøvn og jeg tænker om Bertrams behov for flaske om natten ikke handler om at han ikke drikker nok om dagen. Det er utroligt varmt i øjeblikket og han har fortsat behov for en stor mængde væske - tror du han får væske nok?
Da han spiser så godt om dagen, så lyder det mere som et tørstproblem om natten end som et sultbehov. Derfor kunne I alternativt forsøge med vand om natten, men ellers satse mere på at øge væske indgiften i løbet af dagen.
Samtidig kunne det hjælpe jer til en bedre nat, hvis du/I kunne få ham til at tage en flaske sen aften, når I selv går i seng. Det kan godt være mælk på dette tidspunkt. Det kunne være f.eks. kl. 22-23 og han kan spise det i søvne.
Min tanke er at han herefter burde kunne sove til tidlig morgen uden mad og kun en tår vand - hvis det er meget varmt. På den måde ville I alle få sovet lidt mere.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen: Evt. flaske med mælk
Morgen: Grød med frugtmos, mælk eller vand af kop
Formiddag: evt. flaske med mælk, sove formiddagslur
Frokost: Grøntsager med kartoffel, mælk eller vand af kop
Puttes til middagslur (evt. flaske før)
Eftermiddag: evt. grød, frugtmos, A38 men meget lidt, frugtmos, mælk eller vand af kop
Aften: Grøntsagsmos, mere af jeres mad, evt. lidt frugtmos til dessert, mælk eller vand
Puttes til natten, (evt. flaske før)
Sen aften: Flaske
Som du kan se passer planen meget fint med det I allerede gør. Det I skal medindtænke er væskeindgift.
Rugbrødshapsere er nok lige tidligt nok, men det kan komme an på en prøve. Nogle gange kan øllebrød være en god starter, for at vende ham til rugbrødssmagen.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske