Svar: Leg og underholdning 7 mdr
10. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Dittes mor
Du har fuldstændig ret i at Dittes humør hører alderen til. Ofte hører man faktisk også forældre give udtryk for at det nu kunne være meget rart at der sket lidt noget andet i ens liv, end baby hele dagen. Så måske er det tiden at du og Dittes far skulle tage en tur ud, bare et par timer?
Ditte er i en alder, hvor hun skal have stimuleret sine sanser. Følesansen stimuleres når hun undersøger forskellige genstande ved at røre og ved at putte dem i munden. Hun begynder f.eks. at banke forskellige ting i bordet og høre de lyde det frembringer. Hun øver sig i at give slip og derfor smider hun ting på gulvet gentagne gange, ikke for at genere dig, men for at øve sig i at slippe.
For at stimulere hendes følesans, så er det en god idé at give hende mulighed for at ligge på forskelligt underlag. giv hende klodser, bolde af forskelligt materiale og forskellig vægt. Lad hendes sidde i den høje stol tæt på dig og giv hende forskelligt i hånden. Når du f.eks. laver mad, så lad hende sidde med en grydeske eller noget bagepapir. Når du hænger vasketøj op, så lad hende studere en tøjklemme osv.
Hun øver sig nu i at sidde og det er derfor fortsat vigtigt at hun er på maven. Lad hende derfor også være på gulvet, selvom hun bliver sur. Det er okay at vise lidt vilje. Ved at bevæge sig rundt stimuleres hende balance og bevægesans og det lyder som en god idé at I prøver at tage i svømmehallen en dag.
Lad hende også hoppe på dit skød, selvom det er hårdt for armene (hoppegynge anbefales ikke) og leg f.eks. bortetit og syng sange med fagter. Ride-ranke på skødet kan hun måske også synes er sjovt.
Legetøj og aktiviteter kan være: Dig selv, rangler, bidedyr, tøjdyr, kantet bold, bold af stof, badebold, bold med vand, aktivitetscenter, køkkenting, badeting som kan flyde, stor fløjte, trækkedyr, papbøger, synge og bruge fagter, ride-rankeleg mv.
Håber ovenstående giver lidt indput. Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske