Svar: Hårde ord
10. juli 2006
Alder:
4 år
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du bliver ked af det, når du oplever at din søn afviser dig. Det gør ondt i alle forældre, for børn er jo ens kæreste eje og man ønsker dem jo det bedste og man ønsker også at de ved at man er der for dem.
Jeg er slet ikke i tvivl om at din dreng ved at du er der for ham. Han føler sig tryg ved dig og han er knyttet til dig, selvom du føler han er mere knyttet til far. Det er klart at din dreng ikke vælger far i nogen ond mening og du kan også sagtens sige til dig selv flere gange at dette er naturligt i forhold til hans udvikling; men en ting er jo hvad man kan tænke med hovedet, noget andet er hvad man føler i hjertet og der er ikke altid sammenhæng i disse to ting. Hvad der er fornuft og hvad der er følelser kan altså være vidt forskelligt.
Jeg kan fornemme at du leder efter en grund og umiddelbart så tænker jeg at det jo lyder logisk nok, det du tænker omkring fars forstærkede rolle, da I fik lillesøster. Men samtidig tænker jeg også at der er en forskel og det handler om køn. Din dreng har brug for sin far, han spejler sig i faderrollen og derfor kan far give ham noget andet end du kan. På samme måde giver du jeres datter noget, som far ikke kan.
Der er forskel på piger og drenge og man diskuterer meget hvad skyldes kultur, altså måden vi opdrager på, og hvad der er medfødt, genetisk bestemt. Umiddelbart tænker jeg at begge dele spiller ind og det er derfor vigtigt at du både tænker over hvordan du kan have en rolle i forhold til at være mor til en dreng, og hvordan du samtidig kan accepterer at han har brug for far på en anden måde, netop fordi de to har samme køn. Det handler altså ikke kun om at du "gør noget forkert" eller skal gøre noget anderledes, men ligeså meget om at du accepterer at far og du har forskellige roller.
Når det er sagt, så tror jeg også din dreng godt ved at han "rammer" noget i dig, når han siger til dig at han foretrækker far. Han prøver dig lidt af og vil se din reaktion. Ikke for at være ond og ikke fordi han er udspekuleret, men fordi han også har en alder, hvor han øver sig i at finde ud af hvordan man verbalt kan påvirke andre mennesker. Sproget og det at kunne kommunikere er jo en stor del af hans liv nu.
Jeg tænker derfor at det er meget vigtigt at du med ord fortæller ham at du forstå ham og godt ved at han gerne vil have far. Samtidig må du også gerne fortælle ham at du gerne vil have ham og at du synes det er så dejligt, hvis I to kunne lave noget sammen. Du synes det er dejligt at have en dreng!
Der er således intet i vejen for at du bekræfter ham, når han siger at han savner far: "ja, jeg savner også far, jeg synes også det er dejligt, når far er hjemme" og at du fortæller ham, hvad du gerne vil "jeg vil så gerne hente dig, jeg har savnet dig" eller hvad det nu kunne være.
Nogle dage vil du kunne gøre det og overskuddet er der, andre dage så går det ikke, men så fred være med det. Det er ikke pinligt at andre hører at jeres børn er glade for deres far, det sætter ikke dig i et dårligt lys. Det må du prøve at glemme:o) Når man er så meget om sine børn, som du lyder til at være og når man vil sine børn så gerne, så er man en god mor!
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske