Svar: Start på fast føde
10. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Sarah
Det lyder rigtig fint og som om I er kommet godt fra start.
Du må meget gerne prøve at give ham lidt vand eller mme af en kop samme med grøden. Efterhånden som han kan finde ud af teknikken at drikke af kop, så kan han få mere mælk på denne måde og dermed også undvære amning lige efter et måltid.
Du må godt prøve at tilbyde grøden når han er lidt mere sulten for at se om han så har lyst til at spise lidt mere. Det er dog fortsat en god idé at afslutte et måltig med amning, eller evt. amme ½-1 time efterfølgende, hvis han har fået noget af kop, for at sikre ham væske nok og for at holde lidt gang i maven, så han ikke får forstoppelse.
Når han spiser mellem ½-1 dl uden problemer, så synes jeg du skal forsøge med lidt grøntsagsmos. Så kan du bibeholde grøden om formiddagen eller til frokost og så prøve med grøntsagsmos om aftenen. Du kan lave mos af de grøntsager som I andre spiser. Kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash er ofte gode at starte med. Husk fedtstof i hjemmelavet mad.
Det er forskelligt hvor meget børn spiser. En normal portion ligger mellem 1-2 dl. Amning vil ofte være vigtig længe, og mælkebehovet er stort de næste måneder frem. Men i takt med at din dreng bliver bedre til det med koppen, så vil du kunne fornemme om han har brug for amningen ved siden af, eller om det kan springes over.
Omkring 7 mdr´s alderen har de fleste børn behov for 3-4 måltider skemad. Her vil barnet samtidig ofte være god til at drikke af kop og vil således kunne nøjes med 3-4 amninger dagligt. Morgen, eftermiddag, aften, sen aften.
Sålænge din dreng er så lille som han er, vil han fortsat have behov for en del amninger også selvom han spiser skemad 2 gange dagligt.
En plan for dagen med 2 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød og evt. bryst
Frokost: Bryst
Eftermiddag: Bryst
Aften: Grøntsagsmos, evt. bryst
Sen aften: Bryst
Nat: Evt. bryst
Håber ovenstående giver lidt mere overblik og hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske