Svar: Forslag til morgenmad - 18 mdr.
1. november 2003
Alder:
18 mdr.
Kære Rikke Skov
Som en afveksling kunne du servere almindelige havregryn med lidt sukker og mælk i stedet for at lave det til grød. Der findes også andre udemærkede morgenmadsprodukter, men som du skriver er det ikke hensigtsmæssig at vælge produkter der er fyldt med sukker. Du skal derfor vælge det fra som har et højt sukkerindhold og evt. er fyldt med cacao og lignende.
Med hensyn til yoghurt, så er det de samme regler. De fleste produkter som henvender sig til børn er fyldt med sukker og må betegnes som slik eller dessert. De er ikke egnet. Men vælger du nogle af de produkter, der henvender sig til voksne, kan du sagtens give din datter yoghurt. Alt efter hvordan hun er i højde og drøjde, må du vurdere om hun skal have produkter af sødmælkstypen eller ville have bedre af de lidt "lettere" typer. For de fleste børn vil produkter af letmælkstypen være passende. Du kan godt købe lidt mysli eller andet drys. Her styrer du selv hvormeget der skal på og de fåes også i mange forskellige varianter, nogle mere sunde end andre.
En bolle eller et stykke brød med syltetøj og ost, kan også være morgenmad til en pige på 1½ år. Hvis du fortsat har det bedst med grødtyperne, så kan du også lave øllebrød eller trekornsgrød. Det kan være hun synes det er hyggeligt med skemad en gang i mellem, og det kan også være hun har det fint med sin havregrød om morgenen. Det er jo både sundt og nærende.
God fornøjelse
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske