Svar: Kost og søvn snart 1 år
10. juli 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Førstegangsmor
Tak for dit brev. Jeg svarer på dine spørgsmål i rækkefølge.
Med hensyn til mælketyper så er det korrekt at det anbefales at du giver din datter letmælk, når hun bliver et år. Ca 500ml dagligt alt incl. - f.eks. en portion yoghurt - hører med til det samlede indtag.
Det meget fedtfattige mælkeprodukter som skummetmælk, minimælk og kærnemælk anbefales fra 3 år.
Din datter lyder til at være fint i højde og vægt og det lyder således ikke som om hun mangler noget. Der er således ikke grund til at energiberige hendes kost yderligere med ekstra fedtstof. Dog synes mange børn at en smørklat i grøden kan være rigtig lækker og de har også brug for fedtstof på rugbrøddet osv. de skal således ikke på fedtfattig kost, men ekstra fedt i al mad, har de ikke behov for.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at barnet omkring 1 års alderen begynder at undvære sin flaske. I denne alder kan barnet tage sit behov på anden vis.
Som du beskriver din datter, så lyder det dog ikke som noget større problem med flasken, - jeg tænker på at hun drikker ikke så meget flaske, at det går ud over hendes øvrige madindtag. Da flasken for hende lyder til at være en del af putteritualet, så synes jeg det er helt i orden at bibeholde flasken lidt endnu. Det kan godt være en stor omvæltning af skulle undvære flaske og samtidig skulle starte i institution, så måske de to ting ikke skal ske samtidig.
Din datter når forholdsvis hurtigt en alder, hvor hun bliver meget bevidst om flasken, men også bevidst om andre ting og derfor vil du måske forholdsvis hurtigt kunne indgå et kompromis, hvor hun i stedet for flaske får en kop lun mælk og en historie - hvad ville du så vælge?:o)
Med hensyn til jern og vitaminer, så er det en god idé at give en multivitamin tablet. Nogle børn kan godt spise denne ved 1 års alderen, men det kræver at man knækker den i kvarte, så den ikke kommer galt i halsen. Man kan få multi-vitamintabletter som tyggetabletter til børn og som indeholder både vitaminer, jern og kalk. Spørg på apoteket.
Alternativet til tyggetabletter er dråber. Her kan man købe ACD dråber. Det er også godt, men naturligvis ikke helt så dækkende som en tablet.
De fleste børn er mellem 1-1½ år når de begynder at kunne nøjes med en lur dagligt. I begyndelsen vil der være dage, hvor jeres datter har brug for at powernappe lidt og andre dage vil det så gå rigtig godt. Sådan er det i overgangsperioder og det er okay. I kan derfor godt forsøge om det nogle dage passer hende bedre med en lidt længere middagslur i stedet for to.
Jeg har søgt lidt på nettet og kan se at der findes et firma som hedder Apodan, som sælger engangsflasker og alpha sutter. Du kan gå ind på http://www.apodannordic.com/www/Pub348.asp
Om de sælger til private ved jeg ikke. Ellers kan du se om ikke der ligger et firma som sælger sygeplejeartikler i nærheden af hvor du bor og kontakte dem. Du kunne være heldig at de havde det. Det er ikke noget du finder i almindelige babyudstyrsforretninger.
Ellers vil jeg sige at det jo er en meget godt måde at komme væk fra flasken på - når der ikke er flere flasker eller flaskesutter, så er det slut og så er man nødt til at give mælk af kop:o) Så løser tingene sig nogle gange af sig selv:o)
Rigtig godt sommer til dig og din familie:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske