Svar: Tynd af amning
11. juli 2006
Alder:
0 mdr.
Kære Tanja
Først et stort tillykke med din børn. Det lyder som om de har det rigtig godt og det er flot at du ammer!
Det er naturligvis vigtigt at du får en sufficient kost. Det vil være godt at du spiser varieret og det vil være rigtig godt at du spiser lidt med tit. Det kan være svært at finde tid til dette - det er svært når man har et barn og bestemt ikke lettere, når man har to:o)
Derfor vil det være en rigtig god idé at du har lidt mad lavet på forhånd, altså noget som er let for dig at tage i løbet af dagen og som ikke kræver den helt store forberedelse.
Samtidig må jeg så også sige at det faktisk nogle gange kan være så belastende at amme, simpelthen fordi det tærer for meget på kvinden, at man kan anbefale at stoppe amningen. Men dette synes jeg du skal tale med din egen læge og sundhedsplejerske om.
Hvis du meget gerne vil amme, så kunne du måske blive henvist til en diætist som kunne hjælpe dig med at sammensætte en madplan som kunne passe til dig. Naturligvis under hensynstagen til at du skal kunne tilberede maden forholdsvis let, eller lave større portioner af gangen, som så kan stå i køleskab, fryses ned mv.
Jeg er jo ikke diætist, men jeg kan godt give dig lidt idé om hvad varieret kost er og fortælle de generelle kostråd. Det er sådan at når man ammer, så er behovet for energi større end normalt, svarende til ca. 2 MJ om dagen, simpelthen fordi det bruges energi på at producere mælk til barnet. Det øgede energibehov dækkes bl.a. af de fedtdepoter, der er dannet under graviditeten, men også af at man som regel har et lavere aktivitetsniveau, når man lige har født. Derfor vil det som regel kun være behov for at spise lidt mere end normalt.
Vælg grønt, groft og fedtfattigt frem for kage, slik og sodavand. Hvis du deler din tallerken ind i 5 dele, så er hovedreglen:
1/5 kød, fjerkræ, æg, fisk, ost og sovs.
2/5 brød, kartofler, ris eller pasta.
2/5 grønsager, gerne 2 forskellige slags
Sørg også for at drikke nok i løbet af dagen.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske