Svar: Søvn om dagen 5 måneder
11. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Sarah
Det lyder som om I nu skal til at gå rigtig igang med skemaden, da jeg tænker at der skal noget lidt mere mættende på banen, både for at få skabt lidt struktur på dagen, men også for at få din dreng til at sove lidt bedre.
Det tager dog fortsat lidt tid, men I kan godt forsøge at skabe lidt nye rutiner nu.
Med den alder jeres dreng har, vil han sandsynligvis godt kunne spise lidt grød og mos 2 gange dagligt. Derudover vil han have behov for at sove 3 lure i løbet af dagen. En formiddagslur, en middagslur og en lidt kortere lur sidst på eftermiddagen.
Han vil fortsat have behov for mælk sen aften, måske kan han sove til næste morgen tidlig, men det er ikke sikkert. Det ville dog være dejligt for jer alle.
Det kan nogle gange være en god idé at begynde at se lidt mere på klokken og ikke kun kører efter de signaler man synes at barnet viser. Derfor vil jeg prøve at nedskrive en dagsplan som I kan prøve at følge. Naturligvis må I selv prøve at sætte lidt tider på, som I tænker kan passe ind i jeres dagligdag og I jeres lille drengs behov for mad og søvn.
Morgen: Bryst/flaske
Formiddag: Grød evt. med lidt frugtmos, mælk eller vand af kop
Puttes til lur, evt. bryst/flaske før
Frokost: Bryst/flaske
Puttes til middagslur, evt. bryst/flaske før
Eftermiddag: Bryst/flaske
Sen eftermiddag: Puttes til lille lur, evt. bryst/flaske før
Aften: Grøntsagsmos, mælk eller vand af kop
Puttes til natten, bryst/flaske før
Sen aften: Bryst/flaske
Nat: Evt. bryst/flaske
Jeg tænker at ovenstående plan kan hjælpe jer til at strukturere dagen lidt mere, og på den måde også være med til at give lidt overskud. Samtidig er den ekstra mad sammen med de faste soverutiner, med til at jeres dreng vil begynde at sove længere tid af gangen.
I løbet af en måneds tid ændrer tingene sig dog lidt igen, - her han han måske kun behov for at sove to gange dagligt og kan måske spise 3 gange dagligt, men igen må tiden arbejde lidt.
Jeg håber dog at ovenstående hjælper jer lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske