Brev:
7½ mdr og søvnproblemer
12. juli 2006
Alder:
7 mdr.
7½ mdr og søvnproblemer
Hej Helen
Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og fået rigtig meget ud af det. Hidtil har jeg kunnet finde andre lign. tilfælde og støttet mig til dine svar på dem, men nu føler jeg, at mere personlige råd er nødvendige. Min datter er 7½ måned. En stor pige på lidt over 9 kg og ca 75 cm.
Hun har altid haft lidt svært ved det der med at sove. Korte lurer om dagen det tog lang tid før hun sov godt om natten. Nu har det ellers gået godt i en lang periode, hvilket jeg virkelig har nydt, men det sidste stykke tid er det gået ned af bakke. Hun er begyndt at vågne (eller snarere ikke vågne) skrigende meget ulykkelig på forskellige tidspunkter af natten. Som om hun drømmer.
Det er meget svært at berolige hende og selvom hun egentlig ikke får mad om natten mere, giver vi hende en flaske på min mors opfordring. Hun sagde, at hvis jeg ammede, ville jeg lægge hende til. Så hvorfor ikke gøre det samme med flasken. Og det virker også. Hun falder til ro og sover når jeg lægger hende igen.
Derefter fik vi problemer med putningen. Vi kunne ikke bare lægge hende i sengen, som vi kunne før. Hun græd hjerteskærende, når vi gik. Så nu putter vi sammen i vores seng til hun sover. Det tager 5-10 min. Senere bærer jeg hende ind til sig selv. Det skulle jo ellers ikke være så god en ide, men det har fungeret fint. Til nu.
I nat vågnede hun stort set hver time og klynkede. Og det selvom hun blev lagt i en vugge i vores soveværelse. Hun har de sidste nætter haft længere vågne perioder om natten. Halvanden til 2 timer, hvor hun ligger og roder rundt. Hun græder ikke, men tager lang tid om at falde i søvn. Hun er også begyndt at afvise sutten. Både om dagen og om aftenen, hvis hun går i sovestrejke. Rigtigt irriterende, da hun næsten altid falder i søvn med det samme igen, hvis hun tager den. Som om hun ved, at får hun den i munden, falder hun i søvn og det vil hun ikke.
Jeg har en række teorier.
1. Hun er ved at ændre søvnmønster om dagen fra 3 til 2 lurer. Det giver et meget ujævnt søvnmønster om dagen. I går fx sov hun 3 gange 45 min. Ikke meget. Dagen før sov hun 2. Halvanden om formiddagen og 45 min om eftermiddagen. Igen ikke meget. Det smitter af på nattesøvnen.
2. Hun får ikke mad nok. Grød om morgenen, Grøntsagsmos til forkost. Flaske om eftermiddagen. Grøntsagsmos til aften og vælling inden sovetid. Mad om natten behøver hun for det meste ikke, men vi har givet hende en flaske om natten her i varmen og nu pga søvnproblemerne. Hun drikker den, men jeg er ret sikker på, at det ikke er den, hun behøver genindført. Mønstret er helt anderledes end da hun fik mad om natten.
3. Hun klynker mere om dagen for tiden, end hun tidligere har gjort. Hun keder sig og er træt, da hun ikke får søvn nok. Det smitter af på nattesøvnen, at hun ikke er så glad om dagen længere.
4. Hun sover for mange forskellige steder. Vores seng, tremmesengen på hendes værelse, vugge i vores soveværelse. Det forstyrrer hende.
Som du kan læse ud fra mailen, tænker jeg meget på, hvad dette kan skyldes. Håber du har nogle gode råd.
Hilsen Karen