Svar: 7½ mdr og søvnproblemer
12. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Karen
Tak for dit brev og velkommen til:o) Det er nogle rigtig fine overvejelser du har gjort dig og alt hvad du nævner kan være årsag til din datters ændrede søvnvaner. I øvrigt lyder det også som en ret fornuftigt bedstemor, for hun har jo ret - ammede man ville man bare lægge tid, så selvfølgelig gør du det samme med flasken og det fungerer:o)
Jeg tænker at det at din datter vågner med skrig, klynk, virker urolig, afviser sutten osv. kan skyldes to andre ting.
For det første skal du være opmærksom på om hun har ondt? Det kan være ondt i ørerne, men det kan også være ondt for tænder. Er du sikker på at der ikke er tænder på vej?
Hvis det viser sig at hun har ondt pga tandfrembrud, så kan man på recept få noget der hedder dolodent. Det er et lokalbedøvende præparat, som man kan smøre på gummerne. Det giver ro. Men det er meget vigtigt at man bruger det rigtigt og dermed sørger for at det kun kommer på gummerne, hvis det kommer i svælget virker det også lokalbedøvende der og det kan være farligt.
Men det kan også handle om hendes udvikling og måske er hun ved at komme i seperationsfasen. Hvor meget bevæger hun sig motorisk? Børn som begynder at krybe omkring tidligt kan komme i seperationsfasen tidligt. Det er en fase hvor hun prøver at adskille sig lidt fra jer forældre og fra at sidde på skødet, så er hun nu mere på gulvet. Hun bliver ulykkelig, hvis hun ikke kan se jer. Hun forstår ikke at I er der, når hun ikke kan se jer, derfor lyser hun op i et smil, når I kommer tilbage til hende.
Hun vil måske også have en afstandstagen i forhold til fremmede. Hun har det bedst, hvis hun sidder på mors arm og får lov til at observere andre (fremmede) på afstand.
Det er en alder hvor børn også drømmer meget. Drømme er jo en bearbejdelse af dagens oplevelser og derfor sover børn i seperationsfasen ofte mere uroligt. Mange børn øver sig også motorisk om natten og er derfor fysisk mere urolige end tidligere.
Min umiddelbare tanke er derfor at det er en fase og de ting I gør lyder rigtige og derfor synes jeg I med ro i sjælen skal fortsætte. Jeg synes ikke det er problematisk med flasken, hvis den skal til lige nu for at få ro på, og på samme måde med at blive puttet i jeres seng. Hvis hun i jeres seng falder i søvn efter 5-10 minutter, mod at skulle græde sig i søvn i egen seng, så ville jeg naturligvis også vælge første løsning og fred være med det.
Lige nu handler det allermest om at I giver jeres datter den tryghed og omsorg hun tilsyneladende har behov for. Der er ingen grund til at stresse hende ved at kræve "ro og regelmæssighed".
Men når det er sagt, så er det også meget vigtigt at I hele tiden bruger jeres sunde fornuft. For jeres datter har en alder, hvor hun bliver mere og mere bevidst og derfor kan man hurtigt komme ind i at flaskerne øges, putningen i mors og fars seng trækker ud eller ender med at vare hele natten osv.
Så hold fast i at I er der for hende, giver hende tryghed, krælighed, omsorg; men lyt også og prøv jer lidt frem og vurder derfor, hvornår det kan være tid at ændre lidt igen, så det hele tiden er jer "der styrer".
Håber I forstå hvor jeg vil hen og at det hjælper jer lidt videre:o) Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske