Svar: Svært ved at falde i søvn, 2 uger
12. juli 2006
Alder:
0 mdr.
Kære nybagte forældre
For det første gør I ikke noget galt og jeg tror faktisk at I selv har fundet løsningen - svøbe hende:o)
Jeres lille datter kommer inde fra maven, hvor pladsen er trang og hvor hun ikke skulle bevæge sig ret meget før hun stødte ind i noget. Derfor bliver hun urolig og vågner, når hun bliver lagt på en dyne og kan "sprælle frit" med arme og ben. Hun har brug for hjælp til at blive samlet, for at hun kan finde roen og sove videre.
Samtidig er det også sådan at helt små børn skifter søvnfase meget hurtigt. Der går ikke mere en ca 30 minutter. Det passer sikkert tit med den tid, du når at sidde med hende i armene efter skiftning og ny amning, så når du lægger hende fra dig, så vågner hun op, fordi hun er ved at skifte søvnfase.
Derfor kan det nogle gange være en god idé ikke at sidde med hende forlænge efter amning, men prøve at putte hende forholdsvis hurtigt, når man fornemme at hun er færdig med at spise. Put hende ved at svøbe hende og ved at holde et par hænder på hendes lille krop, - det hjælper hende også til at samle sig selv og finde roen.
Alternativt kan man være nødt til at sidde med hende forholdsvis længe, men det kan jo også være rigtig dejlig:o)
Det kan være svært at svøbe i øjeblikket fordi det er så varmt, så prøv med et lidt tyndere tæppe og ikke en dyne, som helt sikkert vil blive for varm.
At lægge hende i et lidt køligere rum kan også være en fordel. Hold gardinerne nedrullet f.eks. i soveværelset og sørg for at der er lidt frisk luft i rummet. Læg dig evt. med hende og am hende liggende, hvis du kan. Det kan være en stor hjælp.
Tilsidst vil jeg sige, at det er naturligt at det er lidt svært i begyndelsen og det tager tid at finde ud af det hele. Jeres datter har brug for at snakke med jer eller studere jeres ansigt imens I snakker med hende. Hun har brug for pauser ind imellem og hvis hun ser væk, så er det hendes måde at bede om pause på. Derfor skal I ikke kræve hendes blik, hvis hun selv søger væk. Når hun er parat vender hun tilbage og ser på jer.
Nogle gange vil hun godt kunne være vågen et par timer, som så vil gå med at spise, blive skiftet, pludre lidt, spise igen osv. Andre gange vil hun nærmest kun vågne op for at spise og så sove igen. Det er helt normalt.
Der er netop kommet en ny bog som hedder "svøb dit barn" måske er det noget for jer. I finder den i min bogguide.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske