Svar: 8½ mdr. og vil ikke spise
12. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Kære fortvivlede mor
Når børn ikke spiser, så sker der noget med forældre. Det er helt naturligt fordi vi jo ved at mad er vigtigt, ellers sover han ikke, han er for pylret, han udvikler sig måske ikke, han mistrives, så mad skal han have. Derfor er det naturligt at man så tyer til flasken for "noget skal han jo have". Men det duer ikke:o(
I kommer ind i en cirkel, hvor jeres dreng spiser 3 gange om natten og han skal slet ikke have mad om natten. Når han fylder sin mave om natten, så er det klart at han ikke har plads i maven om dagen og derfor ikke har lyst til at spise særlig meget. Han klarer sig fint med det småtteri som han selv mestrer at putte i munden.
Det er derfor meget vigtigt at I stopper med at give mælk om natten. Er han tørstig, så kan han få vand, men igen kun som tørstslukker og ikke flere hundrede ml.
Jeg ved det er hårdt, men det er desværre sådan det må være, hvis I skal skabe mere appetit om dagen.
Samtidig må I prøve at skabe meget faste rammer for dagen. Faste tidspunkter for hvornår han spiser og faste rammer for hvornår han sover.
Han har en alder nu, hvor han gerne vil prøve at sidde med maden selv og det skal han bestemt også have lov til, men han vil have svært ved at tage sit behov på denne måde. Derfor er det en periode, hvor det ikke er enten eller, men både og. Altså ikke kun rugbrødshapsere til frokost, også grøntsagsmos.
Han lyder som om han er træt af skemad og det er helt naturligt for hans alder. Derfor må I prøve at tilbyde ham meget mere af jeres mad og igen finde en balance imellem at han selv skal have lov, men samtidig også have noget som mætter. Nogle foretrækker at give lidt med ske først, andre at det foregår samtidig, Lidt med ske, lidt som han selv sidder med, mor spiser lidt, så lidt med ske igen osv. I skal sidde sammen ved bordet og spise samtidig. Så når han ser at du spiser, så får han også lyst til at spise og måske vil han gerne smage lidt fra din tallerken osv.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Mælk
Formiddag: Grød med frugt
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, grøntsagsmos
Eftermiddag: Bolle med smør, ost, frisk frugt og bær eller lidt frugtgrød med mælk
Aften: Mere af jeres mad, pastaskruer, ris, kød, fisk, grøntsager gerne lidt moset med sovs, så det smager af noget. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert eller lidt frisk frugt og bær
Sen aften: Mælk
Det er naturligvis en blanding af at det er varmt i øjeblikket og jeres drengs alder og udvikling. Rigtig mange børn sover uroligt i øjeblikket. Men igen er det vigtigt at I får vendt tingene, så han ikke bytter om på nat og dag, hvad angår indtaget af mad/mælk.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske