Brev:
Fra bryst til flaske ved mors start på arbejde 7½ mdr
12. juli 2006
Alder:
7 mdr.
Fra bryst til flaske ved mors start på arbejde 7½ mdr
Kære Helen
Tak for tidligere svar og en god brevkasse!
Vores datter er lige fyldt 6 mdr, og jeg skal begynde på arbejde om 1½ måned. Min mand passer hende derefter i en periode inden hun skal i dagpleje.
Vores spørgsmål drejer sig om gode råd ifm. overgangen til at undvære min mælk, mens jeg er på arbejde. Hun får skemad 2 gange om dagen, men spiser varierende mængder og det varierer derfor hvor meget det mætter. Som regel bliver hun ammet lige efter eller kort tid efter (maks ½ time) grød/mos-måltiderne. Øvrige måltider er bryst. Vi ved ikke præcist hvor meget hun vejer nu, men til 5 md. undersøgelsen vejede hun 6,5 kg og målte 65 cm.
Hvordan og hvornår vænner vi hende bedst til modermælkserstatning?
Hun er for nylig begyndt at få vand på flaske til skemåltiderne og det går ret fint, så vi tror godt hun kan vænne sig til "flaskemælk". Hvor meget MME skal hun i så fald have, hvis hun fortsat får 2 skemåltider om dagen (3 hvis vi medregner lidt frugtmos om eftermiddagen)?
Håber du kan hjælpe med nogle råd, så vi gør overgangen bedst mulig. Jeg skal lige tilføje, at jeg fortsat gerne vil amme enten morgen eller aften eller begge dele i en periode, men det er selvfølgelig svært at vide hvordan ammesituationen ser ud om 1½ md. ;-) Indtil videre er det gået godt, hun tager fortsat godt ved og amning er det, der får hende til at falde i søvn om aftenen...
Mange hilsner
A