Svar: Klar til selv at spise
2. november 2003
Alder:
10 mdr.
Kære Kaspers mor
Der er ikke noget i vejen for at du allerede nu giver din søn en gaffel og en ske at spise med. Det vil være nemmest for ham at spise med gaffel, hvis du hjælper ham med at få maden op på gaflen og lader ham selv føre den til munden, men hvis han selv vil prøve, skal du endelig lade ham.
Med hensyn til ske, så skal du ikke regne med at han kan mestre dette før han er 15-16 mdr. Det er svært at styre at få noget op på skeen og få den ført til munden uden at maden ryger af igen. I begyndelsen vil han mest bruge skeen til at slå i maden med og når han lærer at få noget op på skeen, vil han vende den på hovedet op til munden; men dette er en naturlig del i det at lære at spise med bestik.
Hvis han ikke har lyst til at bruge bestik, så skal du naturligvis lade ham bruge fingrene. Det er vigtigt at spisesituationen stadig er hyggelig og det er altid rarest at få succesoplevelser.
Du skal regne med godt en liter i døgnet, det kan svinge lidt, alt efter hvor varmt det er og hvor meget han farer rundt. Det er godt altid at få noget at drikke sammen med maden og gør det til en vane altid at få lidt at drikke efter at han har sovet.
Med hensyn til hovedpude, så plejer jeg ikke at anbefale dette før barnet egentlig er gammel nok til selv at bede om det, dvs ca 2 år. Men en lille pude, der er helt flad, sker der nok ikke så meget ved. Du kan evt. tage et lille håndklæde og ligge sammen i et pudebetræk, så ligner det i hvert fald en lille pude og det er stadig helt fladt. Det kunne måske også være et julegaveønske, at få en flad baby-pude til Kasper.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske