Brev:
Amning 4,5 mdr
14. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Amning 4,5 mdr
Jeg har med glæde kunne følge med i din brevkasse, og har kunnet bruge mange af de gode råd, som er videregivet. Dejligt at der er svar ved hånden.
Min datter er nu 4,5 mdr., og hun er ammet fuldt ud indtil nu. Hun har taget fint på siden fødsel - 51 cm, 3250g nu 63 cm og knap 7 kg. Jeg har været rigtigt glad for at amme hende og vil selvfølgelig gerne blive ved et godt stykke tid endnu. Jeg er dog ved at være lidt i tvivl om, jeg stadig har nok til hende.
Hun har altid været meget hurtigt til at spise. Måltiderne er ca. 10 min. om dagen og spiser fra et bryst, hvor imod hun godt kan spise 1/2 time, når der skal tankes op til natten.
Når hun spiser kan jeg se det går meget stærkt, mine bryster blive meget spændte efter de første gange hun har suttet, og derefter strømmer mælken ud. Hun er god til at følge med, dog nogle gange med en hostepause.
De sidste par dage, har hun ikke været så glad for at spise. Spist et kort måltid ca. 5-6 min, slipper brystet og begynder at brokke sig, og jeg kan ikke lægge hende igen.. Det er ikke hver gang, alligevel går det mig på, for hvor bliver den hyggelige stemning af. Har prøvet at tage pause, snakke, skifte ble, - men nej. Hun er begyndt at blive mere påvirket af alt det der foregår omkring hende, vi sidder i ro, men hvis faren siger noget - kigger hun op og smiler til mig, spiser nogle gange videre andre ikke. Men er blevet bedre til at spise selvom der er lidt uro.
Samtidig er jeg begyndt at tænke lidt på tænder. Hun har haft lidt snue, kommet alt i munden og savlet mere. Lidt mere pylret end hun plejer. Hellere sidde ved os og ud at opleve. Samt ser det ud som om hun sidder og gnubber gummer. Som om hun sidder og spiser. Kan det påvirke når hun spiser.
Andet spørgsmål ang. søvn. hun vågner ved 7 tiden, nogle gange sover vi videre til 8.15 og kommer derefter ud at sove ved 10 - 10.30 tiden. Ville det være bedre at stå op med hende på samme tidspunkt hver dag. Nogle gange er det jo rart at få en time mere på øjet.. i hvert fald for mig ;-)
Hendes dag ser nogenlunde sådan ud - indtil denne uge:
vågner kl. 7 - spiser sover videre 8.15
spiser kl. 8.30 - 9
sover kl. 10 - 10.30 - 12, spiser
sover kl. 14 - 16-17, spiser
powernap på 20 min. mellem 18-19
spiser ved 19.30 tiden
ammer til natten kl. 20.30 - 21
puttes 21.30 - vågner kl. 05 får sut og sover videre. (Spiste kun om natten den første 1,5 mdr) Dejligt
Dette har været hendes plan indtil i mandags.. nu er hendes over middag skrumpet til 45 min. vågner kl. 14 og puttes igen 15 - 15.30, har droppet lur om aftenen, bliver puttet ved 21 tiden og sover stadig til kl. 5
Hun er en glad pige med masser af smil, snak og jeg nyder hende i fulde drag. Lige nu er det spisning/amning jeg går og spekulerer lidt på.
Med venlig hilsen
Charlotte