Svar: Amning 4,5 mdr
14. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Charlotte
Din datter har, som du selv er inde på en alder, hvor hun ser og oplever meget mere end tidligere. Hun begynder også at adskille brystet fra dig, således at hun et eller andet sted, godt ved at det er dig hun får bryst af og er mere bevidst om dette.
Det er derfor meget sigende at hun slipper brystet, smiler til dig, slipper når far siger noget eller der sker andre ting, som forstyrrer. Det er en del af hendes udvikling. Samtidig skal du dog også sikre dig at hun får mælk nok og ikke "glemmer at spise" af bare undersøgelsestrang.
Måske er hun ved at få tænder, måske savler hun ekstra fordi der sker en enzymændring af hendes spyt og tarmflora, for at hun bliver lidt parat til anden føde end mælk. Hvis det er tænder, så kan det godt genere og gøre at hun ikke spiser så meget.
Nogle gange ændrer børn også spisemønster, fordi mor f.eks. får menstruation og hormonændringerne giver mælken en anden smag. Man ved jo aldrig hvornår menstruationen kommer efter en fødsel, men hos nogle skal forklaringen hentes her.
Uanset hvad forklaringen er, så tænker jeg at det er vigtigt at du, som du også allerede gør, prøver at undgå alt for mange indtryk i spisesituationen. Hvis hun er meget optaget af hvad der sker omkring hende, hvis I har gæster eller der på anden måde er uro, så vælg at gå til side med hende, når du skal amme. Læg dig evt. ind i sengen og am hende liggende.
Det lyder som om du har mælk nok til hende og at hun er en "hurtigspiser" er helt okay, når bare hun tager på. Vær opmærksom på, at det kan være en god idé at prøve at lægge hende lidt hyppigere til i løbet af dagen i øjeblikket. Både fordi det øger mælkemængden, men også fordi det er varmt og hun derved får slukket sin tørst.
Hvis det ikke giver en ændring, så kan du jo også overveje om du skal til at begynde med lidt skemad. Hun er 4½ måned nu og nogle børn har brug for skemad her, andre kan vente en måned mere.
Min tanke er derfor at du må prøve at øge amningerne og se om det kan mætte hende mere, så hun derved også sover bedre. Hvis hun begynder at ville have mad om natten, så må du gå ud fra at hun er sulten, simpelthen fordi hun ellers aldrig har spist om natten og i givet fald synes jeg du skal begynde med lidt skemad og så samtidig bibeholde den lidt hyppigere amning.
Hvorvidt du skal tage hende tidligere op om morgenen afhænger af, hvordan jeres tanker for fremtiden ellers er. Hvis I i øjeblikket nyder at have lidt længere morgener at sove i, så er det helt fint, men i takt med at hun bliver ældre kan behovet jo blive et andet.
Familier som arbejder i skiftende vagter, synes ofte det er dejligt at børnene sover om morgenen, og i andre familier passer det bedre ind, hvis børnene står tidligt op. Det er ikke noget der "skader hende" at I sover længe nu. Det lyder som om at det er dejligt for jer begge to.
Det var lidt af mine tanker. Håber du kan bruge dem videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske