Brev:
Støtter forkert på fødderne
14. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Støtter forkert på fødderne
Hej Helen
Det går bedre med Elias´ nattesøvn. Nu vækker han mig "kun" 4-6 gange pr nat,- og skal som regel kun lige have sin sut, en tår vand, vendes om eller lign.
Desværre har varmen og de lange lyse aftener/nætter givet lidt putte-vrøvl,- men tænker det vil vende senere igen, når det blir køligere og mørkere. Den seneste tid har vi ikke kunnet overbevise ham om at han bør sove, før hen omkring 21.30-22 tiden. Men fred være med det.. (det er jo intet i sammenligning med at han før vågnede 1-3 gange pr time natten igennem..)
Til gengæld har jeg et nyt "problem" eller spørgsmål, om man vil... Ved faktisk ikke om det er et problem overhovedet,- men har brug for at høre din vurdering!
Elias støtter på sine fødder, på den måde, at han "knytter" fødderne og støtter på tå-knoerne! Det har han altid gjort. Nu kan han jo kun støtte ned, når vi holder ham, - men det vil han jo også rigtig gerne gøre tit og ofte. Vi har prøvet at vise ham/rette tæerne den rigtige vej for ham, - men han knytter virkelig til, så de smutter tilbage med det samme. Retter man begge fødder ud, på én gang,- synes jeg nærmest han har problemer med at stå ned på begge fødder samtidig! Forstår du hvordan jeg mener?
Vi besøgte forleden en veninde og hendes 5 mdr gamle søn (Elias er 8 mdr nu), og Elias prøvede ganske kort Magnus´ hoppegynge! Det synes han var ovenud fantastisk sjovt,- så han fik lov at hoppe 5-10 min. (og jeg VED godt det ikke anbefales at bruge hoppegynge... men man smelter jo helt i hjertet når trolden stråler og nærmest siger "IHHh hvor er det her sjovt, mor...") Jeg kunne godt se, at han her heller ikke rettede sine tæer ud,- men hoppede på tå-knoerne! Om aftenen da han skulle i bad, opdagede jeg at huden var små kødsår på tæerne! Fik helt dårlig samvittighed... det lille pus havde hoppet huden i stykker! (men det er altså helet igen...)
Nu har far købt en gå-stol! Den synes Elias er (næsten..) lige så sjov. Men vi diskuterer lidt hvorvidt det er en god idé,- og i så fald hvor længe, han skal have lov at "stå" og lege i den. Gå kan han jo ikke! Desuden kravler Elias slet ikke endnu,- så bør vi ikke gemme gåstol helt væk, indtil han har lært at kravle? Og bør vi lave nogle øvelser/frekventere en ergoterapeut mht hans støtte på fødderne? Eller vil det komme naturligt, at han retter dem rigtigt ud, når han støtter ned?
Ville en hoppegynge være ok, hvis man virkelig max gir hoppetid 5-10 min dagligt? Fik sådan lyst til at købe én, men er meget i tvivl, hvor god/dårlig en idé det er.
Elias har lært at sidde selv, så han blir lidt gal, når vi lægger ham ned! Men det er vel rimeligt meget nødvendigt, for at lære at kravle... Hvor længe/lidt bør han sidde om dagen? Ellers sidder han 10-15 min. 3 gange dagligt i sin højstol og spiser,- måske også en 4. gang i løbet af dagen, mens vi laver mad.. Autostol er ikke noget han sidder i hver dag.. måske max 1-2 timer på en hel uge sammenlagt.
Forresten lænede jeg mig op af dit råd mht at fortsætte med laktulose,- som vi altså stadig bruger.. bare én dag vi glemmer eller gir for lidt, får han store problemer med maven. Vi prøver af og til at dosere lidt ned, men han har stadig rigtig meget brug for det!
Glæder mig meget til at høre fra dig igen :-)
På forhånd tak
Elias´mor