Svar: Støtter forkert på fødderne
14. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Elias´ mor
For at begynde med det sidste først, så fortsætter I bare med laktulose. Det er så vigtigt at holde børnenes maver igang og får de forstoppelse, så spiser de heller ikke og så trives de ikke som de skal. Så fortsæt som nu og så prøv en gang imellem at justere lidt i mængden for at se om det giver en ændring.
Jeg ved godt at børn elsker hoppegynger og de elsker gåstole, men jeg kan desværre ikke anbefale nogle af delene! Det har været fremme at drengebørn kan blive sterile af at bruge hoppe gynge, men om der er belæg for denne påstand ved jeg desværre ikke. Tilgengæld så skulle det være bevist at en hoppegynge belaster barnets ryg. Når barnet rammer gulvet og støder fra med fødderne er de stød som forplanter sig fra fødderne og op igennem kroppen en for stor belastning.
Samtidig får børn får ikke bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Alternativ til en hoppegynge kan være en babygynge, hvor barnet gynger frem og tilbage. Det er bedre:)
Med hensyn til gåstol så frarådes dette også. At børn netop er meget glade for den medfører en risiko for at barnet helst vil opholde sig der og helt mister lysten til at være på gulvet. Det at være på gulvet er bedre for barnets motoriske udvikling og hvis barnet sidder i gåstol er der en risiko for at det vigtige krybe-kravlestadie springes over.
Derudover vil barnet kunne få en forkert oplevelse af, hvordan ting hænger sammen. Der er f.eks forskel på at støde ind i ting, når man sidder i en stol, som tager fra, end hvis man selv kravler rundt, falder og skal op igen. Det har også betydning for barnets sanseudvikling og forståelsesramme at det ikke er i en stol at barnet f.eks. rammer en bold. Et barn der får fat i en bold med hænderne vil opleve dens runde form og lære at den triller væk når den tabes eller bevidst trilles. Det er en erfaring, en oplevelse som barnet ikke får i gåstolen.
Ved at være på gulvet, rulle og krybe,- kæmpe sig rundt, styrkes barnets muskler og de bliver stærke. Ved at blive placeret i en stol, vil der være noget der holder ham og han vil ikke styrke ryggen.
Til sidst kan nævnes at en del af de børn der sidder meget i gåstol begynder at gå på tæer, ofte fordi de har svært ved at nå gulvet med flad fod. At lære at gå på tæer er uhensigtsmæssigt, når barnet skal til at gå rigtigt uden stolen til at holde sig.
Og sammenholdt med jeres øvrige spørgsmål om at jeres dreng krummer sine tæer, så synes jeg ikke han skal i gåstol.
Der er børn som jeres dreng, som har rigtig svært ved at komme ned på flad fod, sådan som vi forstår at man skal gå rigtigt. Jeg tænker at det her ville være relevant at få fat i en børne fysioterapeut, som kan lave nogle øvelser og vise jer, nogle øvelser I kan lave med Elias. Måske er der en børne fysioterapeut i kommunen hvor I bor, som I kunne kontakte.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske