Brev:
Kan ikke lide grøntsagsmosen
14. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Kan ikke lide grøntsagsmosen
Hej Helen
Min søn på godt 6 mdr. vil ikke spise grøntsagsmos. Jeg har prøvet at bytte om, så han nu får flerkornsgrød (pulver) med frugtmos på om aftenen og kartoffel/grøntsagsmos midt på dagen, da han nogen gange er lidt træt til aften. Men det hjælper ikke.
Hans dag ser ca. sådan ud:
06.00-06.30: Vågner
07.00-07.30: Øllebrød med fløde
08.15-08.30: Bryst (Nogen gange meget lidt, da han spiser godt af øllebrøden) og formiddagslur.
10.30-11.00: Forsøger med grøntsagsmosen men det ender gerne i skrig og skrål. Så får han enten grød eller bryst.
12.30-13.00: Eftermiddagslur
ca. 15.00: Bryst
17.30: grød med frugtmos på.
19.30: Bryst og puttes.
22.30: Bryst før jeg går i seng.
Han sover igennem nu, vågner højest og skal ha´lidt vand. Skønt med lidt nattesøvn. :-)
Jeg har prøvet med kartoffel, gulerødder, blomkål, broccoli, ærter, majs, blandet og hver for sig. Jeg blender det med mme og smør eller olie. Og jeg har også prøvet med en kogt kødbolle blendet i, heller ingen succes.
Mit spørgsmål er så: Skal jeg lade ham få lidt fred for de grøntsager og så gi´ham grød 2 gange om dagen eller rettere 3, da han jo får øllebrød om morgenen? Eller skal jeg prøve noget købemad og måske blande det sammen, hvis jeg kan "snyde" ham på den måde? Jeg synes jo det er lidt ensformigt med grød igen igen!
Et andet spørgsmål: Han kan godt li´ sin grød, men næsten hver gang får han ca. 5 min. midt i måltidet, hvor han er meget ked af det. Han starter fint med at spise, efter lidt tid græder han helt utrøstelig, når jeg så får ham trøstet med sang, leg og en sut, spiser han gladelig videre, mens han pludre og leger med skeen. Ofte spiser han næsten op (ca. 1 dl. + frugtmos)
Første gang troede jeg han var mæt, da han begyndte at græde, men ville lige tilbyde en sidste gang, da han var faldet ned igen. Så gabte han vældig og ville ha´mere. Det det samme mønster næsten hver gang. Hvorfor tager han den tur midt i måltidet, når han alligevel gerne vil ha´mere?
Jeg prøver at give ham en gulerod eller et stykke agurk, for at han selv kan prøve at spise lidt. Det ser ikke rigtig ud til at fange hans interesse.
Til gengæld vil han gerne bide i hans ske. Hvad kan jeg ellers prøve at give ham, så han selv kunne prøve at spise lidt?
På forhånd tusind tak for hjælpen.
Masser af hilsner fra
Sebastians mor