Svar: Kan ikke lide grøntsagsmosen
14. juli 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Sebastians mor
Lige umiddelbart så synes jeg du bør forsøge med grøntsagsmos, men du må meget gerne begynde at give ham mos som smager af mere og det er korrekt at det nogle gange kan være en god idé at prøve med de industrielle produkter på glas (Hipp og Netslé) og i plastbøtter (Beauvais). Nogle gange står vi forældre og kokkererer i timer uden at de gider spise det, men køber man et glas, så glider det ned uden problemer. Så det er værd at prøve og det er en udmærket idé at prøve at blande lidt købt med dit eget.
Tit er rodfrugter smagfulde og det nyder børnene ofte. Du kunne derfor godt prøve at lave lidt rodfrugtmos som f.eks. gulerod, knoldselleri (kun 1/10 af retten), persillerod og pastinak.
Men da Sebastian nu er 6 mdr gammel, så må han også godt begynde at smage lidt mere af jeres mad og kan dermed også tilbydes lidt sovs, hvis den er lavet på sødmælk. Sovs er også med til at give smag og også de almindeligste krydderier som lidt karry, timian og oregano - det er okay.
Jeg synes det er vigtigt med grøntsagsmos. Både fordi grød 3 gange om dagen kan risikere at give forstoppelse, men også fordi hans indtag over dagen så bliver bedst variereret og han dermed sikres større variation i sit indtag af vitaminer, mineraler osv.
Det er fint at give ham lidt at sidde med i hånden, men naturligvis under opsyn. Prøv f.eks. med en brødskorpe, enten endeskorpen fra et brød du har købt ved bageren eller en tve-bak lignende ting. Så kan han øve sig i at opbløde det med sit spyt og vende sig til at have noget andet i både hånden og munden.
At sidde med en ske imens han spiser er en rigtig god idé. Måske er det hvad han vil, når han under måltidet bliver så ked af det? Jeg kan desværre ikke lige på stående fod svare dig på hvorfor han gør sådan, men nogle gange har de jo deres små pudsigheder de børn og det vigtigste er at du nu er opmærksom på det:o)
Planen for dagen ser i øvrigt fin ud.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske