Svar: Vil ikke tage brystet 3 mdr
15. juli 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Stine
Du gør ikke noget forkert, tværtimod!
Nogle gange så græder børn uden at man kan finde en årsag. Det er også naturligt at børn kan afvise brystet og selvom man ved at de burde være sultne, så græder de. Men er man så som dig beslutsom så ender det med at de tager fat og så spiser de som de bør og viser at de rent faktisk var sultne - og ja så bliver man frustreret og forstår ikke hvad der foregår.
Det vigtigste er dog at han ender med at tage fat og få sit behov dækket og herefter falder til ro. Nogle gange hjælper det også hvis man kan lægge sig ned og amme f.eks. i soveværelset, hvor der ofte er lidt mere køligt og mulighed for nedrullede gardiner.
Din dreng har jo en alder nu, hvor han oplever meget og får rigtig mange indtryk. Samtidig er han også i en alder, hvor han kan have behov for at sætte mælkemængden op og også i en alder, hvor han måske ikke har helt så meget tålmodighed til at vente på at mælken begynder at løbe. Derfor bliver hans tålmodighed sat lidt på en prøve og så kommer der måske lidt temperament frem?
Det vigtigste er at du ikke tager det personligt. At han afviser brystet er ikke det samme som at han afviser dig, så lad være med at føle dig som en dårlig mor. Det er som sagt det helt rigtige du har gjort:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske