Brev:
Støtte på ben og sidde på skød 4 mdr.
15. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Støtte på ben og sidde på skød 4 mdr.
Kære Helen
Jeg er en noget forvirret førstegangsmor, der har et par spørgsmål vedrørende min datters motoriske udfoldelse:
- Min datter på fire måneder foretrækker at sidde op på vores skød og i vores arme, når vi sidder og står/går med hende, fremfor at ligge ned i vores arme (som jeg ser andre babyer gøre). Hun er temmelig nysgerrig og har udvist denne trang til 'at være oppe og med' fra hun var helt lille.
Mit spørgsmål til dig i denne sammenhæng er, om der er nogen grænse for, hvor meget hun må sidde op på vores skød og i vores arme?
Min datter kan også godt lide at ligge på såvel ryggen som maven for sig selv på gulvet, mens hun leger med sit legetøj, så vi sidder ikke med hende hele tiden. Da der hele tiden er alle mulige advarsler og forskellige meninger om belastning af børns rygge, vil jeg lige høre, om der er en tidsmæssig grænse, man skal være særlig opmærksom på i denne sammenhæng?
- Mit andet spørgsmål er beslægtet med det foregående. Min datter holder meget af at blive holdt i udstrakt stilling foran os, alt imens hun støtter let på sine ben. Her låser hun af og til i led og hofte. Må hun dette? Og er der nogen begrænsning for, hvor meget vi bør støtte hende i at støtte på benene.
Vi har IKKE en gåstol til hende - det hele foregår udelukkende i vores arme.
De venligste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor og hendes mand