Svar: Støtte på ben og sidde på skød 4 mdr.
15. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære forvirrede førstegangsmor og mand
Jeres datter tager ikke skade af at være i jeres arme og være på jeres skød. I må meget gerne sidde med hende og bære rundt på hende.
Når man taler om belastning i forhold til børns rygge, så handler det om at placere børn i passive stillinger, altså i stole, hvor barnet ikke har mulighed for at flytte på sig. Det gælder f.eks. en skråstol. Her sidder barnet uden at kunne løfte sig lidt. Det er højt mavemusklerne som klemmes og hovedet der løftes i et forsøg på at komme lidt op af stolen eller opnå lidt bevægelse, men bruge sin krop kan barnet ikke.
Forskellen på at sidde på skødet og være på arm er at her vil I naturligt bevæge jer og bevæge jeres datter. Hun sidder således ikke hele tiden i en fastlåst stilling, men bliver flyttet lidt rundt på, på samme måde som I også flytter lidt på jer selv. Derfor er der ikke samme problem ved at sidde hos sine forældre, som ved at blive placeret i en stol.
Med hensyn til at støtte på sine ben, så må jeres datter meget gerne dette, vel og mærke når I holder hende rundt om livet/brystkassen. Hun må ikke stilles ved noget for at stå selv, men hos jer, må hun meget gerne stå i oprejst stilling. I kan mærke på hende, når hun synes det er sjovt, og når hun begynder at blive lidt træt.
Når hun ligger på ryggen kan i tage hendes hænder i jeres og se om I kan få hende til at trække sig op og derved også øve sig i at holde sit hoved selv. I må også meget gerne lave bevægelege med hende, hvor I f.eks. cykler med hendes ben, eller tager fat omkring hendes lår og hjælper hende med at trille lidt til den ene og lidt til den anden side.
Det er naturligvis rigtig godt at I fortsat medtænker at hun også skal ligge på maven, da det er fra maveliggende stilling at hun lærer at krybe, kravle og komme videre ud i livet. Det er især på gulvet med den alder hun har nu, men hun kan også ligge på maven hen over jeres lår og hun kan blive båret i armene, hvor hun ligger på maven. Hvis hun er en pige, som godt kan lide bevægelse og lide at følge med og opleve ting, så kan I give hende "luftture", hvor I "svinger" hende lidt så hun får kildefornemmelse i maven. Det er ofte en god leg for far, fordi han ikke er helt så "nervøst anlagt" som mor:o)
Håber dette hjalp lidt på forvirringen. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske