Brev:
Ingen søvn uden gråd, 5 mdr.
15. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Ingen søvn uden gråd, 5 mdr.
Kære Helen
Vi skriver til dig fordi vores snart 5 mdr. gamle dreng Christian (på 6400 g.) har svært ved at falde i søvn - især er det slemt om aftenen.
Det er et problem, som har stået på i ca. 2 mdr. nu og det bliver ikke bedre trods mange forsøg. Vi har søgt inspiration i ”Sov igennem uden gråd”, og trods mange gode forslag virker det ikke rigtigt. Desuden har vi lånt en baby-kugledyne hos kommunen, men det giver heller ikke synligt resultat.
En typisk aften hos os ser således ud:
Kl. 19 viser Christian tegn på træthed, og vi giver ham et bad. Badet elsker han, og der er han meget glad.
Kl. 19.30 ammer jeg ham, og han spiser ca. 10 min. som han plejer. Nogle gange falder han hen andre gange er han lysvågen.
Selvom han falder hen vågner han dog hurtigt igen. Herefter begynder han at græde og bliver overtræt. Vi lægger os med ham grædende og skiftes til at trøste ham. Han går helt i selvsving og er utrøstelig. Det kan vi jo ikke holde til, så vi står op og får ham til at falde til ro på armen. Tit er det eneste der hjælper, at gå op og ned af trappen med ham. Samtidig spiller vi godnatmelodi og synger for ham. Vi lægger os igen og gentager dette indtil kl. 21.30 – 22, hvor han endelig falder i søvn. Han sover så hele natten kun afbrudt af amninger.
Det er samme mønster om dagen, hvor han heller ikke vil sove middagssøvn, men her overgiver han sig dog hurtigere.
Vi forsøger hele tiden at holde os rolige og overtager for hinanden, når det bliver for meget. Dog er det temmelig opslidende og udmattende, og mest af alt synes vi at det er synd for vores lille dreng.
Han er et meget aktivt barn og vil hele tiden gerne opleve/se, men kan du fortælle hvorfor han ikke vil give slip og sove.
Også gerne forslag til, hvordan vi kan gøre det lettere for ham.
Vi ryger ikke og lufter godt ud, og desuden tager vi det meget med ro længe før hans sovetid.
Det har ikke haft betydning om vi laver godnatritualet tidligt eller sent – han græder i lige lang periode. Faktisk bliver det endnu værre, hvis vi går senere i gang.
Christian har ikke været glad for at sove i alt den tid han har levet – første nat efter fødslen (der var planlagt kejsersnit) sov han slet ikke og græd hele natten. Først i de sidste mdr. har vi kunne få ham til at sove regelmæssig middagssøvn ca. 2 gange om dagen af ca. 45 min. - 1 times varighed pr. gang.
Vores egen sundhedsplejerske har foreslået, at vi lader ham græde, og at han så vil holde op efter 4-5 dage, men den metode vil vi slet ikke bruge. Der må være en anden vej til at få ham til at sove uden gråd.
Vi glæder os til at høre fra dig
Venlig hilsen
Christians forældre