Svar: Ingen søvn uden gråd, 5 mdr.
15. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære forældre
Det lyder rigtigt opslidende og jeg kan godt forstå at I er frustrerede. Det er jo jer alle som efterhånden har brug for sammenhængende søvn, ikke kun Christian men også jer, ellers er det svært at finde overskud.
Jeg er helt enig med jer i at det ikke er optimalt at lade ham græde sig i søvn. Jeg er ret sikker på at det virker. Det ved jeg, det fortæller forældrene; men jeg stiller spørgsmålstegn ved hvorfor det virker. Jeg mener nemlig at børnene holder op med at græde, fordi det ikke nytter noget - mor og far kommer jo ikke alligevel, og jeg synes ikke det er omsorg for så lille et barn.
Jeg tror på, at hvis man er der og reagerer på sit barns gråd, så vokser barnet op med en tillid til forældrene om, at vi lytter til dem og gerne vil hjælpe dem. Det er helt essentielt også for de større børns tillidsforhold til deres forældre, og det er efter min mening medvirkende til at de, også som større, kommer hjem og fortæller, hvis der er noget de er kede af.
Nå men det var lidt om det. Ellers så tænker jeg at jeres lille dreng jo tilsyneladende har haft svært ved at sove hele tiden. Han har altså en erfaring med sig om, at det er svært at overgive sig til søvnen og han har også en erfaring med om, at det er svært at holde sig sovende særligt længe. Med erfaring så mener jeg ikke at han er bevidst om det, men mere at hans krop husker at sådan skal det være.
Det er lidt ligesom folk der fortæller, at de har haft en periode hvor de har været meget stressede, det har medført at det var svært at sove og efterfølgende, hvor stressen er fjernet, så har de stadig svært ved at sove. Simpelhen fordi kroppen har en erfaring om at det er sådan den skal reagere, når den bliver lagt ned i sengen.
Det betyder for jer, at det tager lidt tid at få ændret på, men det kan godt lade sig gøre. Det handler om at give kroppen en ny erfaring, en ny måde at finde ro.
Nu kender jeg jo ikke jeres dreng og kan ikke se hvor opmærksom han er. Men mange af de børn som er meget på og gerne følger med i alting, de har brug for hjælp til at slappe af og komme ned i gear. De siger ikke selv fra, men her er det en forældreopgave at sige fra, så børnene ikke stimuleres for meget. I kan derfor overveje om I kan skærme jeres dreng mere eller på en anden måde i løbet af dagen.
Samtidig dog i en balance med at han også skal stimuleres for at få mental træthed og også meget gerne stimuleres motorisk for at få fysisk træthed. Nogle gange kan der ske det, at man faktisk kommer til at beskytte barnet for meget og har for meget ro på, netop for at skærme for indtryk. Jeg ved ikke hvilken rådgivning I har fået tidligere, men hvis I har været meget opmærksomme på at skærme jeres dreng, så kunne det være at han nu skal ud og netop gøres mere træt både fysisk og mentalt?
Derudover så vil det være en god idé, at I begyndte med noget skemad. Det tager tid at nå op på en mængde som kan mætte ham godt og der er umiddelbart ikke spor i vejen for at starte i en alder af 5 mdr. Min tanke er, at fastere føde netop ofte kan være med til at give så meget mæthed, at han kunne få følelsen "nu trænger jeg til at lægge mig og slå mave", som vi voksne kender. Man sover bedst på fuld og mæt mave og skemaden kunne være det som ville vende billedet hos jer, simpelthen fordi det ville give hans krop en ny erfaring.
Jeg håber ovenstående giver jer lidt idéer om hvad jeg tænker og at I kan bruge det videre frem. Rigtig meget held og lykke. Skriv endelig igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske