Brev:
Stadig soveproblemer 5 år
16. juli 2006
Alder:
5 år
Stadig soveproblemer 5 år
Hej Helen
Min datter på 5 år har meget store problemer med at sove. Det har altid været sådan at hun lå og kaldte og snakkede med os fra sengen, når hun var lagt i seng (Dengang lå stuen lige ved siden af hendes værelse).
Nu hvor vi er flyttet i et større hus og hun ikke har os "lige ved siden af", er det som om det er gået helt i hårknude. Vi er dog ikke længere væk end at vi sagtens kan høre hende
Hun er meget nervøs (som hun selv siger det) for at skulle i seng.
Vi har prøvet forskellige metoder, som f.eks. smiley ordning, hvor hun får en glad smiley på en seddel hver gang hun klarer sig godt. Det går også rigtigt godt, men samtidig siger hun f.eks. til mig om aftenen at hun får det dårligt i maven når hun skal i seng. Hun har før sagt at hun er nervøs for at skulle i seng, men kan ikke helt sætte ord på hvad hun er nervøs for. Jeg har naturligvis forsikret hende om at vi hele tiden er hos hende og passer på hende.
Vi er nu igen startet op med en ny smileyordning for en uge siden og hele sidste uge gik det rigtigt godt (der var dog stadig en smule gråd og forsøg på at sove i min seng) fra mandag til fredag. Der skulle hun så på weekend hos sin far og nu søndag har vi balladen igen. Vi starter naturligvis op igen og fortsætter hvor vi slap. Jeg kigger ind til hende hver 5. min., 5 gange i alt hver aften. Derefter skal hun lægge sig til at sove. (medmindre selvfølgelig at hun er bange, skal tisse, e.l.) Der udover har hun et anlæg stående på værelset, hvorpå hun hører godnathistorie.
Når hun har 4 smileyer på en uge, så får hun en bonus, i form af at vi skal lave noget sammen som hun vælger, hvilket jeg ved at hun ser meget frem til.
Mine spørgsmål er så: Risikerer jeg at det her soveproblem går hen og sætter sig til noget psykisk, ved at holde på at hun skal sove i sin egen seng?
Det skal lige siges at det er ligeså meget af praktiske årsager at hun ikke kan sove hos os. Der er simpelthen ikke plads til at vi kan have en seng mere på værelset og vi kan ikke sove hvis hun ligger imellem os. Der kunne nok klemmes en madras ind på gulvet, men foran et skab som jeg skal til om morgenen osv.
Hvorfor kan hun holde det med smileyerne, hvis hun stadig er så nervøs eller bange at hun får ondt i maven hver aften?
Jeg har utroligt svært ved at gennemskue hende, men det virker ægte når hun siger med gråd i stemmen, at hun er nervøs for at skulle sove og det skulle jo nødig ende med at påvirke hende fremover også. Derfor synes jeg at det er forvirrende, at hun kan klare det så fint, når vi har overstået de gange jeg skal kigge ind til hende.
Hun går i seng kl. 19.30 og skal op igen kl. 6, så det kan vel ikke være anderledes?
Med venlig hilsen
Mor27