Brev:
Svamp eller bleudslæt?
16. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Svamp eller bleudslæt?
Hej
Først tak for en rigtig god brevkasse, som jeg med glæde har læst med i, gennem flere uger efterhånden.
Jeg har en række spørgsmål om min søn på 5 mdr.
I går aftes lagde jeg mærke til, at min søn havde fået rød numse. Jeg smurte så zinksalve på til natten og et par gange mere i dag, men her til aften var der pludselig også nogle hvide pletter/belægninger over det hele. Og når jeg smurte creme på, kunne jeg mærke, at huden var "ru". Han er tilsyneladende ikke generet af det, men kan det være svamp?
De sidste par uger har han haft en gul belægning på tungen. Den er helt sol-gul, næsten orange, og sidder mest bagerst på tungen og ude i siderne (altså ikke hvid, som man kan læse om). Jeg har prøvet med danskvand på en vatpind i et par dage, uden virkning, og har så prøvet med Brentan oralgel i et par dage, men synes heller ikke det har haft nogen effekt.
Men når han nu lige pludselig har fået udslæt i numsen også, så bliver jeg lidt i tvivl om det alligevel kan være svamp, da det jo kan forekomme i hele fordøjelsessystemet.
Det skal lige siges, at vi startede på skemad i går, så kan han være blevet generet af det? Jeg laver selv grød af rismel og modermælk (bruger Sundhedsstyrelsens opskrift med ½ dl mel, 1½ dl vand, ½ dl modermælk og 1 tsk olie). Han kunne godt lide grøden, og spiste med stor velbehag ca. ½ dl til frokost, og igen til aften. I dag har han kun fået grød til frokost, hvor han igen spiste ca ½ dl.
Jeg har først læst i dag, at det nok er bedst at starte med 4-5 skefulde, og kun 1 gang dagligt, selv om han gerne vil have mere. Håber ikke vi er startet for voldsomt op!! De næste par dage får han så kun grød en enkelt gang om dagen.
Jeg vil prøve at ringe til lægen hvis udslættet ikke bliver bedre i løbet af mandagen, men håber du også har nogle gode råd/forslag til hvad jeg skal gøre, og hvad det evt. kan skyldes.
Mange hilsner
Poula