Svar: Svamp eller bleudslæt?
16. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Poula
Det er svært for mig at vurdere hvad det er for en slags udslæt din lille dreng har fået, da jeg jo ikke kan se ham. Din beskrivelse kunne dog godt lyde som svamp, hvorfor zinksalven ikke virker. Her bør du smøre med Brentan.
Du kan også overveje om du har skiftet blemærke, så du er sikker på at det ikke er en reaktion på bleer, som han måske ikke tåler så godt. Det ses nogle gange og så hjælper det at skifte til et andet mærke.
Et gammel husmoderråd er at bruge kogtvands klude. Her tager du noget tyndt bomuldsstof, som et gammelt lagen eller et gammelt herre lommetørklæde og river det i stykker. De små stykker kommes ned i en skål med kogt afkølet vand, vrides og lægges så direkte på og mellem barnets baller, inden i bleen. Der skal aldrig bruges cremer eller salve sammen med kogtvands klude, de lægges bare rene på huden og så skiftes de hver gang du skifter ble.
Hvis udslættet ikke mindskes, så lyder det som en god idé at få en vurdering af lægen også da din lille dreng har en plet i munden.
Med hensyn til skemad, så handler de 4-5 skefulde bl.a. om at barnets mave skal kunne følge med. Alt for meget fast føde på en gang kan ofte give forstoppelse, så derfor er det en god idé at gå lidt langsomt til værks. Mange børn bruger også rigtig meget energi på at lære teknikken med at spise med ske og det er svært for dem.
Hos jer lyder det som om det bare går rigtig godt. Din dreng kan godt finde ud af teknikken og han spiser gerne. Derfor er det ikke sikkert at du behøver at nøjes med de få skefulde, det kan være okay at give ham ½ dl 2 gange dagligt, hvis han er glad for det og det fungerer hos jer.
Rigtig meget held og lykke med ham fortsat, og velkommen til:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske