Svar: Vælling til dreng på snart 4 mdr.
17. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Eline
Vælling hører til tilskudsblandinger og er i princippet noget som kan springes over. Det bør først gives fra 4 mdr´s alderen, hvis man ønsker at give det, i stedet kan man nogle gange gå direkte til grøden og så give almindelig mme ved siden af.
Nogle forældre synes at vælling er en god overgang. Det er let for børnene at spise en god stor portion og dermed blive lidt mere mætte og sove bedre. Da jeres dreng tilsyneladende ikke har problemer med at sove, så må I vurdere hvorvidt vælling er relevant for jer.
Jeg synes ikke I skal starte før 4 mdr´s alderen og slet ikke da jeres dreng har haft de maveproblemer han har. Jeg synes ikke du skal begynde at lave vælling selv ud af mme og grødpulver. Det er både langt lettere og ernæringsmæssigt rigtig godt at købe de færdige vællinger.
I stedet kan du lave grød med f.eks. ris- eller majsmel og mme (+ fedtstof) og grøden kan du så lave mere eller mindre tyk, alt efter hvad konsistens din dreng har lettest ved at spise med ske. Nogle børn skal helst have det lidt flydende, andre børn kan lettere få det ført tilbage til svælget, hvis det har en lidt fastere konsistens.
Du kan også vælge at købe grødpulver som kun skal blandes op med vand. Det er igen den letteste løsning og ernæringsmæssigt er det okay.
Som du beskriver din dreng og situationen hos jer, så tænker jeg at der ikke vil være de store problemer i at få givet ham mad, når han er 6 mdr gammel. Det skal nok gå. Da han tager flaske så fint, så er det et spørgsmål om at få ham vendt til skeen og det går måske helt af sig selv. Han er ihvertfald meget interesseret i det I andre spiser.
Til sidst vil jeg lige sige at han er ikke jaloux. En sådan følelse har så lille et barn ikke. Men han er nysgerrig og lærer ved at se og opleve. Han bruger jer forældre som et spejl og lærer af at se på jer. Derfor er han naturligt interesseret i at følge med, når I f.eks. kommer mad i munden.
Så mit råd er at prøve med lidt skemad og evt. lidt vælling, men først fra 4 mdr. I har tid nok og hans mave skal have lov at følge med:o) Rigtig meget held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske