Svar: Pige på 3 måneder sover dårligt dag og nat
17. juli 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Cecilia
Jeg kan godt forstå du er træt og efterspørger muligheden for lidt sammenhængende søvn. Det er meget hyppigt din datter spiser, det lyder som om at det er 12 gange eller mere i løbet af et døgn hun bliver lagt til.
Du skriver at hun gylper meget og altid har gjort det, at I har forsøgt med flaske uden held og at hun altid har spist på denne måde.
Min umiddelbare tanke er at hun måske gylper fordi hun spiser så hyppigt, - at hun rent faktisk overspiser? Det er klart at dette vil give hende en del uro i maven og at hun af den grund kan sove mere uroligt end andre børn.
Kunne I ikke prøve at arbejde på en sut og på at komme ind i en rytme, hvor hun ikke lægges for hyppigt til. Det lyder som om jeres lille pige ikke rigtigt kender til fornemmelsen at være mæt og være sulten, men mere som om hun spiser lidt hele tiden. Jeg tror det er vigtigt, at I med den alder hun har nu, prøver at tilbyde noget andet end brystet, eller forsøge at arbejde på at brystet ikke bare tilbydes hele tiden. Prøv derfor at se lidt mere på klokken og ikke bare på jeres datter.
Hun vil have behov for 3 lure i løbet af en dag, en formiddagslur, en middagslur og en eftermiddagslur. De to første lure er som regel de længste, den sidste lidt kortere. I alt må hun gerne sove 5 timer i løbet af dagen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Amning
Puttes til formiddagslur, sove 1½ time
Frokost: Amning
Puttes til middagslur, sove 2½ time
Eftermiddag: Amning
Puttes til eftermiddagslur, sove 1 time
Sen eftermiddag: Amning
Aften: Amning
Sen aften: Amning
Nat: Amning
I denne plan er nævnt 8 amninger, det burde kunne dække hendes behov også selvom hun hører til de børn som spiser hyppigt.
Dertil kommer at jeg tænker at du godt kan overveje om du kan give hende lidt erstatning. Du kan fortsat forsøge med en flaske, hvis hun skal acceptere denne, så skal det nok være nu, ellers vil hun fortsat fravælge den. Lad far give hende den, hvis det er dig, så forbinder hun dig med brystet og så kan det være sværere.
Hvis hun ikke vil have flasken, så prøv at give hende lidt erstatning på samme måde som du giver hende vand. F.eks. ved at give det på en tudkop, eller et lille bæger. Simpelthen for at se om det kan mætte hende mere, ligge tingere i maven, så hun holder maden i sig og får sovet bedre.
Hvis hun slet ikke vil have erstatningsmælk, så må du acceptere dette og sige til dig selv at det er godt at du har så meget mælk til hende, som du har. Hun spiser jo godt hos dig:o) Derfor ammer du fortsat og tiden arbejder jo også for jer. Når hun bliver 4 mdr. kan hun så begynde at få noget lidt mere mættende med en ske og på den måde få ændret lidt på sin rytme.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske