Svar: Start i børnehave - 3 år
5. november 2003
Alder:
3 år
Kære mor
Børns reaktion på at skulle starte i institution er forskellig, naturligvis fordi børn er forskellige. Hvordan det går, afhænger både af barnets alder og af hvordan barnet er af natur - nogle er jo mere følsomme end andre.
I sammenligning med andre familier har I jo meget gode forhold hos jer. Jeg tænker på at din søn kun behøver en deltidsplads og at han har kunne være hjemme og blive passet hos dig eller bedsteforældre.
Det er vigtigt at du ved, at hans reaktion nu ikke skyldes at han har været forlænge omkring dig. Mange børn græder, når de bliver afleveret også de børn der har været i institution fra de var noget yngre. De vil også have perioder, hvor de ikke vil af sted.
Det er naturligvis en stor omvæltning at skulle i børnehave, men jeg er sikker på, at det kun er begyndervanskeligheder og jeg synes at I skal fortsætte. Når I alle har vænnet jer til situationen og er kommet ind i en ny rytme, vil han synes at det er spændende og sjovt, og han vil få mange udfordringer som han også har brug for. Idag hvor aller børn stort set passes ude, er der ikke de samme muligheder for "leg på vejen" som før i tiden og det vil være godt for ham at komme af sted.
Når børn skal begynde i institution er det selvfølgelig vigtigt at man lige tilbringer lidt tid sammen med barnet i institutionen et par gange, så barnet (og forældrene) føler sig trygge ved stedet. Men herefter tror jeg det er meget vigtigt at barnet får lov til at være længere tid i institutionen uden forældre. En time-1½ er for kort tid. Det tager tid at komme med i en leg, at tage mod til sig, at se på de andre, at lade dem få mod til at henvende sig, at følge en dagligdag.
Jeg tror det ville være en god idé at I afleverede ham forholdsvis tidligt på dagen. Når de andre børn bliver afleveret, så kender de hinanden og begynder straks at lege og det kan være svært at komme sent og blive en del af den leg.
Jeg synes også at I skal lade ham blive og spise f.eks madpakke i børnehaven. Det er hyggeligt at spise med de andre børn og det vil rart for ham både at opleve og være en del af det samvær. Når du aflevere ham om morgenen kan du godt sige til ham at du kommer igen, når de har spist madpakker.
Efter frokost plejer det at være sådan at de børn der har behov for en middagslur får dette og de andre går på legepladsen. Du kan forlænge tiden i børnehaven og aftale at du henter ham når han har sovet eller ude på legepladsen. Hvis han får lov at være nogle timer i børnehaven vil han bedre komme igang med en leg og så vil han også kunne vise dig, noget af det han har lavet eller set, leget med (en tegning, en super sej traktor, eller en rutsjebane, som han tør køre ned af!)
Det vil være en fordel om du kunne aftale at der i en kort periode var en bestemt voksen, som vinkede farvel om morgenen og lige tog sig af din dreng, når du gik. Det vil også give ham tryghed at vide, hvem han skal gå hen til, hvis han skal tisse, er tørstig, eller ked af det. Tal med pædagogerne om det. Det ville således også være lettere for dig at få besked om, hvordan det egentlig er gået og hvad han har lavet, mens du har været væk.
Når du afleverer ham så være opmærksom på at han meget tydeligt fornemmer, hvordan du har det med at aflevere. Hvis du er beklemt ved situationen, bliver han det også. Lad være med at trække afleveringen i langdrag, det bliver ikke nemmere af det og du skal jo gå, så af med tøjet, hen til pædagogen, vinke farvel i vinduet. Han græder uanset om det tager 5 min eller 20 min. Heldigvis holder gråden dog hurtigt op igen og hvis ikke, så kan du jo aftale at du bliver ringet op.
Det kan være du kan lave en aftale om at han en dag bliver hentet af mormor og morfar, så kan de også se børnehaven og lade ham vise rundt. Det gør også børnehaven interessant og han vil føle sig lidt stor at han skal vise dem noget, de slet ikke kender.
Fortsat held og lykke med indkøringen, håber mine råd kan bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske