Svar: Sover med ansigtet direkte ned i madrassen på maven
17. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Jeg kan sagtens sætte mig ind i den uro du har og det er helt naturligt at du har svært ved at sove, når din lille dreng nu laver sådanne numre:o) Jeg kunne dog ikke forestille mig at der skulle ske noget. Du fortæller jo at Jonas stortrives, han bevæger sig rigtig meget og det at han nu giver nogle snork fra sig, er jo netop for at fortælle at han skal om på ryggen igen - han siger altså til.
Men der er jo aldrig nogen garantier her i livet, så derfor synes jeg du skal tage dine forholdsregler på samme måde, som du har gjort hidtil, med at holde øje og så vende ham om når du selv gik i seng.
Lige nu synes jeg du skal prøve at elevere hans hovedgærde lidt. Gør det ved at komme en pude eller et par ringbind ind under hans madras, så hans hoved kommer til at ligge højere end fødderne. Det kan for det første hjælpe ham til bedre at trække vejret, og måske gøre at han drejer sig på en anden måde.
Du kan også prøve at rulle en stofble sammen eller noget lignende, som du kan lægge ved hans side, så han skal over "en humbel" for at trille og derved lettere bliver liggende. Problemet i dette er dog at han er så mobil som han er og nu så gammel, at han måske vil tage fat i det og der er ingen idé i at du finder ham med dette over hovedet:o)
Jeg er helt sikker på at din lille dreng ikke mangler ilt til hjernen og jeg er også helt sikker på at han og også du vil reagere, hvis han pludselig ikke kunne få luft. Sandsynligheden for at dette vil ske er minimal. Jeg har faktisk lige hørt at der i dagens danmark er flere børn der drukner end der er børn, som dør vuggedød - om det passer ved jeg ikke - men tankevækkende er det.
Så prøv at tage det helt roligt, selvom det er svært, prøv at elevere hans hovedgærde og se om det ikke kan gøre en forskel og så tro på at han er en sund og stærk dreng, som nok skal reagere, hvis han har det dårligt:o)
Knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske