Svar: Mangel på væske
17. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Mette
Som du selv er inde på, så hænger din datters hårde mave sammen med hendes mangel på væske og det er naturligvis vigtigt at du fortsat tilbyder hende så meget væske som muligt gennem dagen.
Umiddelbart tænker jeg at du nok skal forsøge at holde dig til en måde at give hende væske på. Lad være med at forsøge med kop, sprøjte, tudkop, flaske, ske osv. Beslut dig for at hun f.eks. tilbydes vand af f.eks. en tudkop og/eller af en "kildevandsflaske". Jeg tænker at det er vigtigt at holde sig til en bestemt måde at gøre det på, for at hun lærer at det er her og på denne måde jeg skal drikke. Tilbyd hende gerne vand af kildevandsflasken og mme af en tudkop. Jeg foreslår mme fordi det indeholder jern, som hun så på denne måde kan få lidt af.
Du har ret i at jern er vigtigt. Men det er korrekt at jern virker forstoppende og I jeres situation har lægen nok skønnet at det kunne være for problematisk. Sådan er det jo nogle gange, at man må tage individuelle hensyn og opveje for og imod. Jeg foreslår derfor lidt erstatning af en kop.
Gør også det at du kommer mælk på maden. Der må gerne komme ekstra mælk (mme) på en portion grød, både på havregrød og flerkornsgrød. Men du kan også komme lidt frugtgrød i en skål og hælde mme på her. På den måde kan du også få lidt mere væske og mælk i hende. Ved siden af og ind imellem skal hun så have vand af sin vandflaske.
Du må gerne give hende A38 (3,5%) eller tykmælk med frugtmos. Da du fortsat ammer og hvis du giver mme i kop, så sker der ikke noget ved at hun får komælk på denne måde.
Derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis du begyndt at give din datter lidt mere familiemad. Hun må fortsat gerne få sin grød og sine "Hipp-glas" og lad hende endelig spise de skefulde hun kan der, men ved siden af må hun meget gerne få den mad, som du spiser.
Hun må gerne få grøntsager i stykker måske med lidt smør eller smørsovs på, indmaden af en frikadelle (kød/fisk), ris, pastaskruer, tomatsovs osv. Også gerne lidt brødhapsere med smørbart pålæg.
Min tanke er at du ikke skal gå fra det ene til det andet, men fortsat give hende hvad hun er vandt til at få, dog ved siden af at hun nu begynder på mere familiemad.
Måske vil det også hjælpe på hendes tørst at se og gøre som du gør. Hun kan med den alder hun har nu, godt se om du har noget andet på din tallerken og vil måske så også gerne smage hvad du drikker.
Det er vigtigt at du fortsat holder hendes mave igang med laktulose. Hvis hun har forstoppelse, så kan du meget let risikere at hun ikke kommer godt igang med at spise. Man har ikke lyst til at spise og drikke, hvis man er forstoppet, så går det hele ligesom i stå.
Så mit råd er altså at du begynder at introducere mere familiemad, beslutter dig for en måde at give mælk og vand på og holder fast ved denne, lader mælken indgå på maden, holder hendes mave igang og så bliver ved med at tilbyde væske. Min tanke er at din datter i takt med at hun spiser mere og mere familiemad og ser hvad du gør, så også begynder at drikke lidt mere.
Rigtig meget held og lykke:o) Håber ovenstående hjælper dig lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske