Svar: Hvordan falde i søvn uden brystet?
18. juli 2006
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Der er flere måder at gøre det på og jeg kan remse lidt op her og så kan I selv vurdere, hvad der mon passer bedst for jer.
I kan vælge at putte jeres dreng i egen seng, uden brystet. Giv ham i stedet en substitut for mor, som f.eks. kunne være en stofble med en sut på. Også selvom han aldrig rigtig kommer til at bruge sut, så kan en sutteklud være en god substitut.
Put ham kærligt og med et godt putteritual, gå og kom så hele tiden tilbage. Kærtegn ham lidt, put ham med suttekluden og gå igen, kom tilbage og gentag. Hele tiden med 3 minutters interval.
I kan også vælge at gøre som ovenstående, men ikke gå. Blive i værelset. Her er valget så at I bliver siddende ved sengen, holder ham i hånden og ellers ikke gør så meget. I er der bare, når han forsøger at rejse sig, så putter I ham, beroliger ham med et stille syyyy, og "jeg er lige her - nu skal du sove".
Alternativet til det, er at I fortsat bliver i værelset, men I sidder ikke hos ham, men forlader ham heller ikke. Enten sidder I på en stol i værelset og læser i en bog, ellers tager I strygetøjet frem og står og stryger, eller lægger vasketøj sammen - et eller andet, som gør at I er til stede uden at være der helt 100 pct. for ham. På den måde får I noget fra hånden og han føler sig ikke forladt.
Men I kan også forsøge at tilbyde brystet og så prøve at fjerne brystet før han er færdig med at spise. Så du lader ham die og få trygheden, falde til ro, men så lirker du brystvorten ud af munden på ham. Hvis du f.eks. ligger ned i jeres seng og gør dette, så kan du når du fjerne brystet, give ham en hånd at holde i, stryge ham over håret, vugge ham lidt ved at holde ham på hoften, når han ligger på siden ved siden af dig - altså indføre en anden beroligende måde at falde i søvn på, som kan træde i stedet for brystet.
Alternativet til brystet kunne jo være en kop varm mælk, som så stille og roligt bliver til en tår vand, eller måske en godnathistorie i takt med at han bliver ældre og vil profitere af dette.
Ovenstående er de løsningsmodeller jeg lige umiddelbart kan komme på. At putte ham og lade ham græde, er ikke en løsning som jeg bryder mig om.
Håber at ovenstående kan hjælpe jer lidt videre i processen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske