Svar: For 4 dage siden begyndte jeg at give min søn på 5 mdr grød
18. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Poula
Da det går så fint med risgrøden må du gerne prøve med majs- eller boghvedegrød. Gør det at du lader det ene måltid være den grødtype din dreng kender og så ved 2. måltider prøver med en af de nye typer.
Din dreng vil stille og roligt vende sig til at spise større mængder, men princippet hedder egentlig hellere 1 dl. 2 gange dagligt, end 2 dl. 1 gang dagligt. Det er således udmærket at give grød 2 gange dagligt, men heller ikke mere.
I princippet må du nemlig også gerne give grøntsagsmos og det kan være en fordel at give grød f.eks. om formiddagen og så grøntsagsmos om aftenen. På den måde er du med til at sikre din dreng en variation af protein, vitaminer, kulhydrat mv. og samtidig hjælper det til med at holde hans mave igang.
Mange børn er omkring 7 mdr før de kan spise skemad 3-4 gange dagligt, så to gange dagligt lyder fint i forhold til din drengs alder. Ved siden af skal han jo fortsat have sin mælk og hans mælkeindtag er fortsat meget højt og udgør størstedelen af hans indtag.
En plan for dagen med 2 måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød
Frokost: Bryst
Eftermiddag: Bryst
Aften: Grøntsagsmos, evt. bryst
Sen aften: Bryst
Nat: Evt. bryst
Når du introducerer grøntsagsmos så kan det være en god idé at gøre det at du bibeholder risgrøden, som han kender og bruger det som basis. På risgrøden kan du så komme f.eks. lidt gulerodsmos. Stille og roligt lader du gulerodsmosen være basis og tilsætter så lidt kartoffel, blomkål, broccoli eller lignende. På den måde får du skabt variation men i et stille og roligt tempo, hvor din dreng (og hans tarmsystem) forhåbentligt også kan følge med.
Håber ovenstående giver lidt overblik. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske