Brev:
8 mdr tvillinger, søvn og meget mere
18. juli 2006
Alder:
8 mdr.
8 mdr tvillinger, søvn og meget mere
Kære Helen
Jeg har en masse forskellige spørgsmål.
Det første er igen angående søvnen, som vi har bøvlet med i et halvt år. Jeg kan med glæde fortælle, at det går meget bedre om dagen. Nu er det vores nætter, der står for skud. Jeg har terpet No cry-sleep igennem og kan den uden ad. Jeg fandt ud af, at vi faktisk praktisere mange af tingene, så vi skal heldigvis ikke starte helt fra bunden. Og så er der nogle ting, jeg har spørgsmål til:
Bogen skriver, at tidspunkter er vigtige pga kroppens biorytme. Skal de have det samme mad på de samme tidspunkter? Og er tiderne det vigtigste for at det fungerer eller er det stadig deres signaler?
Næste spørgsmål til bogen er det egentlige tema - at falde i søvn uden at græde. Vi har det problem, at når en af vores piger begynder og græde og vi tager hende op, kan hun sagtens trøstes, men så snart vi bukker os for at ligge hende, skriger hun igen - inden hun rører sengen. Jeg synes, vi har prøvet alt, men føler ikke at der er anden udvej end at lade dem græde, hvilket jeg er meget ked af. De græder dog aldrig alene, da vi bliver og trøster med kærtegn imens.
De ligger og leger i sengen om dagen og pludrer også om morgenen inden de kommer op, så de kan da ikke synes det er et slemt sted eller?
Så har vi kampen om sutten, når de græder skubber de vores hænder (med sut) væk og bliver næsten mere hysteriske, når vi prøver at give dem den, men de vil heller ikke falde søvn uden?
Det skal lige siges, at de har sutteklud aften, beroligende musik og masser af faste rutiner. Men at deres far sjældent er hjemme, da han bygger hus til os. Han tager dem primært om natten, men det er så nogen gange det eneste tidspunkt på døgnet, de ser ham. Kan det påvirke natteroderiet?
Det var vidst så kort og godt, jeg kunne gøre det omkring det evige søvnproblem.
De er jo født 6uger for tidligt, men de ligger i den gode ende på vægtkurven og motorisk skulle der heller ikke være noget, skal jeg tage nogle hensyn eller skal jeg regne med, at de kan spise og gøre alt, hvad en 8mnd gammel baby må?
Jeg har ladet mig fortælle, at man ikke må gemme mos til dagen efter, hvornår er de gamle nok til det?
De gider for det meste ikke spise aftensmad. Jeg har prøvet forskellige grønsager, forskelligt kød, men der svinger meget, hvor meget der ryger ned. Og de er sultne, for hvis de for flaske bagefter et lille aftensmåltid, så sluger de den på ingen tid. De har deres egen ske at sidde med og vi har også forsøgt med frugtmos. Kan det være en overgang?
Vi er begyndt på rugbrødet, men jeg har ingen fornemmelse for, hvor meget de skal have for at være mætte. Er der nogen gylden regel for det?
Hvor lang tid bruger man sengerand - og hvad gør den egentlig godt for? De roder rundt i den, så jeg tænkte, at den måske ikke var nødvendig længere?
Hvornår må man begynde at bruge klapvogn? Håber på, at den er lidt lettere at komme rundt med end tvillingebarnevognen.
Jeg ammer kun dem hver en gang om natten, da de ikke gider mere om dagen, hvor lang tid skal jeg regne med der går, før at jeg kommer ned i min gamle str igen? Jeg savner min gamle krop og har følt mig som et omvandrende mejeri i lang tid.
Det var vidst en god blandet portion, håber, da kan finde hoved og hale i det.
Jeg læder mig til at høre dit svar.
Hilsen en tvillingemor