Brev:
Grød - igen
18. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Grød - igen
Hejsa
Tak for det hurtige svar :-)
Jeg vil gerne lige høre, om jeg har forstået det rigtigt. Jeg kan fortsætte med risgrøden til frokost, som jeg gør nu, og så langsomt begynde med grøntsagsmos om aftenen? Dvs. lave en lille smule gulerodsmos, som du foreslår, som jeg putter på risgrøden, og så når gulerodsmosen fylder mere end grøden, så kan jeg begynde at lave mos af fx. både gulerødder og kartofler? Bare for at være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt.
Som sagt laver jeg selv grøden, og bruger her min egen mælk fra fryseren, da jeg malkede meget ud i en periode for ca 2 mdr siden. Jeg vil gerne også fortsætte med at bruge modermælk til grøntsagsmosen, da jeg stadig har masser i fryseren, og det er også en smag, min søn kender.
Men når mælken har været frosset ned én gang, kan jeg så godt fryse den ned igen? Det kunne jo være praktisk at fryse noget af grøden eller mosen ned, når han kun spiser meget små mængder her i starten, og modermælk er jo "dyre dråber"...
Indtil videre får han kun risgrød "au naturel", dvs. uden frugtmos o.lign. da modermælk søder i sig selv, men jeg synes tit der står i diverse opskrifter, at man skal tilsætte frugtmos. Er det nødvendigt? Han får ind imellem lov til at smage på et stykke æble eller anden frugt, men jeg vil helst ikke vænne ham til for meget af den søde smag.
Har du forresten et godt råd til hvordan jeg kan få ham til at lade være med at putte fingre og hænder i munden, når han spiser? Der kommer jo lige så meget grød på hænderne som ind i munden, og det er et værre griseri. Men det er måske bare en overgang, som alle børn skal igennem.
Det var en ordentlig omgang spørgsmål :-)
Venlig hilsen Poula