Svar: Grød - igen
18. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Poula
Hej igen:o) Ja du har forstået mig rigtigt med hensyn til at blande grød og grøntsag. Det kan godt lyde lidt mærkeligt, men mange børn kan godt lide det og det kan hjælpe til at deres maver bedre tåler skemaden, så de derved undgår forstoppelse. Jeg synes derfor det er en blid overgang.
Det er rigtig flot at du bruger din egen mælk. Jeg vil dog umiddelbart ikke mene at de bør fryses flere gange. Men umiddelbart tænker jeg om ikke du i stedet kunne lave f.eks. mosen kun på vand og når du så tager den op, for at varme den igennem, så kommer du din mælk i, som du så bruger til at gøre konsistensen mere lind. Altså laver en portion grøntsagsmos, bestående at grøntsager og lidt af kogevandet, blender det, fryser det. Tager en portion op, kommer det i en gryde, tilsætter fedtstof og modermælk.
Mange bruger i starten det at fryse grøntsagsmosen ned i isterningebakker, så kan de tage et par tern op, når det skal bruges. Du behøver således ikke nedfryse det hele i en kæmpe portion.
Med hensyn til frugtmos, så kan dette gives som topping på en grød eller som dessert efter en grøntsagsmos. Men der er ikke grund til det. Du må gerne vente med frugtmos.
At din dreng putter fingre i munden hører med til hans udvikling og det er ikke noget du som sådan skal forhindre ham i at gøre. Han har brug for at undersøge maden han spiser og han bruger sine hænder, fordi det at spise med ske er meget anderledes end at spise ved brystet. Det er således helt okay at han gør det og helt i tråd med hans alder:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske