Svar: Udvikling og ammestop
19. juli 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Tina
Børn er jo på mange måder nogle små selvstændige væsener og uanset hvor godt, vi gerne vil gøre det for dem, så kan vi ikke trylle og du kan jo ikke få Lærke til at kravle før hun selv viser tegn dertil. Måske hun ender med slet ikke at kravle, men i stedet begynder at gå og så fred være med det:o)
Har du og hendes far kravlet? Måske ligner hun en af sine forældre på det punkt? Eller et andet familiemedlem?
Hvoromalting er, så er det fortsat en rigtig god idé at lægge hende på maven også selv om hun bliver sur. Netop det at have lidt temperament kan nogle gange være med til at give et skub videre fremad. Det vil også være rigtig godt hvis I kan bruge jer selv i legen med hende. Hjælp hende med at trille og kravle hen over jer så I sammen tumler på gulvet.
Det vil også være en rigtig god idé at gynge hende. Det at blive gynget stimulerer ligevægtssansen og dermed balancen og det er derfor med til at støtte børns motoriske udvikling. Derfor ville en babygynge være en rigtig god idé.
Med hensyn til ammestop, så skriver du ikke noget om hvor meget du har ammet lige før du stoppede. Det lyder umiddelbart som om du fortsat har en del mælk stående i brystet og derfor har smerter og den mælk er du nødt til at malke ud. Ellers risikerer du at få en brystbetændelse.
Du må gerne tage en panodil, men vær opmærksom på at det ikke slører symptomerne. Hvis du får kulderystelser, mere ondt i brystet, evt. rødme af brystet og sådan lidt generelt utilpashed lidt ligesom influenza symptomer, så kan du godt have en brystbetændelse og så skal du ses af en læge.
Når du malker ud, så er det vigtigt at du får taget den mælk ud der er. Malk så længe mælken flyder let. Prøv herefter om du kan undgå at berøre brystet for meget. Nogle gange hjælper det at tage en stram BH på - i gamle dage bandt man brystet op.
Hvis brysterne fortsat fyldes med mælk, så må du malke ud igen, men sørg for at du ikke malker mere end højst nødvendigt, da du ikke skal til at stimulere til mere mælk.
Vær også opmærksom på ikke at få træk og kulde. Hvis du har gået meget rundt med bare tæer, så kan det også være det. Pas også på med at stå med hænderne i koldt vand og lad være med at soppe i vandkanten, hvis I har mulighed for det. Det kolde vand får karene i brystet til at trække sig sammen og det kan give store smerter og medvirke til en brystbetændelse.
Hvis intet af ovenstående passer på dig og du fortsat har så ondt, så synes jeg du skulle kontakte din læge og få en lægelig vurdering. Du har vel ikke fået noget svamp?
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre med det hele. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske