Brev:
Hvidtøl til øgning af mælkemængde?
19. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Hvidtøl til øgning af mælkemængde?
Kære Helen
Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.
Jeg har et spørgsmål vedrørende det gamle råd om at drikke hvidtøl til øgning af mælkeproduktionen ved amning.
Jeg har selv prøvet det og oplever en god effekt deraf. Jeg har typisk taget en halv hvidtøl til morgen og en halv til aften. Jeg er imidlertid blevet i tvivl om, hvorvidt jeg på denne måde får for meget alkohol indenbords i relation til amningen af min 4 mdr. gamle datter. Så vidt jeg har kunnet læse mig til, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at man helt afholder sig fra alkohol, mens man ammer. På den anden side er der jo kun 1,7% alkohol i en hvidtøl, som deles i to over en dag.
Mit spørgsmål til dig er, om Sundhedsstyrelsen mon taler om indtagelse af hele genstande? Og om der er risiko for, at modermælken kan indeholde mængder af alkohol, der er skadelige for min datter?
De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor