Svar: Hvidtøl til øgning af mælkemængde?
19. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Kære forvirrede førstegangsmor
Det er korrekt at mørk hvidtøl er et gammel husmoderråd, netop til øgning af mælkemængde og indtil for ganske nylig har man også kunne få mørk hvidtøl på de fleste barselsafdelinger. Det har længe været de eneste afdelinger, hvor man kunne få en øl.
Men de fleste steder er det slet ikke længere muligt at få øl på sygehuset og ifølge sundhedsstyrelsens nyeste anbefalinger, så bør man helt undgå alkohol, når man ammer.
Den mængde du har taget, svarer til de tidligere råd, som blev givet på bl.a. barselsafdelinger og jeg tænker derfor at du ikke skal være nervøs for at have gjort din datter skade. Du har haft rigeligt med mælk og din datter trives jo godt:o)
Men vil du følge sundhedsstyrelsens vejledninger, så bør du altså undgå at drikke noget med alkohol, så længe du ammer.
Fortsat held og lykke med din datter og måske du skal overveje at prøve med ammete i stedet:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske