Svar: Potte efter sengetid
20. juli 2006
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære M
Jeg kan godt forstå jeres dilemma, for naturligvis ønsker I at efterkomme hans ønske og hjælpe ham på potte, når han beder om det. Samtidig så har I ret i at det jo ikke er noget han bevidst skal bruge for at trække putningen i langdrag - men en klog dreng det er han jo:o)
Det er nogle gange sådan at børn rent faktisk skal tisse igen 10 minutter efter de ellers har tisset - og der kommer noget. De skal lige lære at slappe blæren helt af og dermed blive tømt rigtigt og det hele tager lidt tid. Derfor er det efter min mening okay og det kan være helt relevant at jeres dreng tisser af, inden han puttes med godnat historie mv. og så derefter gerne vil tisse igen.
Men herefter synes jeg også I skal prøve at holde på at nu er det godnat tid og nu skal han sove.
Processen med pottetræning er jo også i løbet af dagen, så på den måde sker der ikke noget. Det burde ikke ødelægge noget i forhold til at gøre jeres dreng renlig. I giver ham jo lov til at tisse af og igen efter godnathistorie, hvis han giver udtryk for behov herfor og så viser I ham at I holder fast i at det er sengetid.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske