Brev:
Selvstændighedsalderen 2 1/2 år
5. november 2003
Alder:
2 år, 6 mdr.
Selvstændighedsalderen 2 1/2 år
Hej,
Vi har en meget velfungerende datter, Sophie på næsten 2 1/2. Hun er fra 14. juli 2001. Hun har et meget godt sprog og er god til at forklare hvad hun vil og ikke mindst hvad hun ikke vil. Hun prøver os alle af.
Det skal lige siges at vi bor hos mine forældre og har gjort det siden august 2002, hvilket fungerer ret godt. Dvs. at Sophie har sin mormor og morfar hver dag, men det er os som forældre, der tager sig af den daglige opdragelse; men det kan jo ikke undgås at min mor og far også er nødt til at opdrage på hende når vi bor så tæt som vi gør.
Vi har aftalt, at vi har ens holdninger til tingene så det ikke bliver for forvirrende for Sophie. Mine forældre er MEGET gode til at at sige: Det er mor og far der bestemmer. Sophie er meget dygtig til selv at lege, men elsker selvfølgelig når vi er med i legen, eller leger med. Hun går i dagpleje hverdag.
Nå mit spørgsmål er så: Sophie kan blive meget vred, kaste sig bagover og bide sig selv i fingrene, og hvad jeg mener er uden grund - men det er ikke at Sophie syntes det samme. Eksempel: Vi sidder hyggeligt og spiser morgenmad og pludselig smider hun skeen og begynder at græde, jeg spørger hvad der er galt. Når hun ikke svarer spørger jeg om jeg skal hjælpe hende. Stadig ingen svar og så bliver hun helt hysterisk og smider sig bagover i sin høje stol og kaster sig over sin hagesmæk og bider først i den og så bagefter i hendes fingre så hun får dybe bidemærker. Så bliver hun ulykkelig og skal trøstes, hvilket jeg selvfølgelig gør, og til sidst slutter hun af med "jeg er glad igen Mor".
Har du nogen ide om hvad der handler om? Til daglig kan hun sagtens blive vred på næsten samme måde hvis f.eks. dukkevognen ikke lige vil som hun vil, men som regel kalder hun - meget hidsigt og beder om hjælp, men så er der jo en grund.
Håber mit brev er til at forstå og jeg glæder mig til at høre fra dig.
På forhånd tak.
Sohpie's Mor Charlotte!