Svar: Selvstændighedsalderen 2 1/2 år
5. november 2003
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Charlotte
Som du selv skriver så er din datter i selvstændighedsgørelsesfasen, det der tidligere hed trodsalderen, som varer fra barnet er ca 1½ år til 3 år gammelt.
Det er en svær alder for både børn og forældre og det kræver stor tålmodighed. Din datter skal udvikle sig, hun prøver forskellige ting, som falder hende svært og hun bliver ulykkelig, når det ikke lykkes for hende. Hun er ulykkelig over sin egen manglende formåen. Tilgengæld bliver hun meget lykkelig og stolt, når noget så lykkes for hende.
Det kan være små ting, så sætter et raserianfald i gang. Nogle børn skriger, sparker, stamper, smider sig ned i gulvet og andre bider sig i fingeren som din datter. Det bedste du kan gøre er selvfølgelig at sørge for at hun ikke kommer til skade, når hun raser ud. Det er jo ikke hensigtsmæssigt. Hvis hun bider sig, så hun får hul, må du forsøge at tage hendes hånd væk. Nogle børn bliver mere vrede, hvis man tager fast i dem, men mange børn vil falde til ro, hvis man holder om dem. Det kan godt være at hun ikke lige vil med det samme, men så prøv at sætte dig på hug foran hende og lad hende komme ind i din favn til hun er faldet til ro.
Du skal selvfølgelig skelne imellem om det er et anfald hun får for at få opmærksomhed eller om det skyldes den svære alder. Ud fra din beskrivelse lyder det mest som det sidste. Jeg tror derfor det er vigtigt at give plads til at rase ud, men samtidig også vise at hun kan tage det helt roligt, for det gør du selv som mor.
Hvis hun bliver rasende for at få opmærksomhed, smider med maden eller tallerkenen for at få sat grænser, så skal du selvfølgelig sætte disse grænser. Hun skal vide når hun gør noget forkert.
Lad Sophie være med til så meget som muligt i hverdagen. Det kan være at dække bord, lægge tøj til vask, hjælpe med at komme legetøjet op i kassen osv. Med den alder hun har nu kæmper hun med at få kontrol over sin krop, at kunne nogle ting. Hun opøver langsomt en selvstændighed, som er svært, men som er en vigtigt del i at blive stor. Hun vil være forvirrende, uforudsigelig og lunefuld og hun vil hele tiden forsøge at være som du gerne vil have hende, men det er så svært for hende.
Derfor skal du hjælpe hende til at få følelsen af at kunne og følelsen af at være noget værd, selv om man ikke helt magter det endnu. Jeg tror I er godt på vej.
Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske