Svar: Ammestop om natten - vågner stadig
20. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Ditte
Du har fuldstændig ret i at det kan være vane, som gør at din lille dreng vågner - men 1 måned, det er længe. Jeg hælder nu mere til den forklaring at han vågner fordi han i kraft af sin alder, sover mere uroligt og måske også øver sig motorisk om natten?
Mange børn øver sig f.eks. i at dreje rundt, lægge sig op på alle fire osv. og det gør de også i søvne. Men da de endnu ikke mestrer at komme tilbage i en passende afslappende stilling, så vågner de og græder.
Derudover så tænker jeg at det jo har været utroligt varmt de sidste 14 dage. Om dagen, men bestemt også om natten. Jeg tænker at din dreng vågner fordi han er tørstig og derfor synes jeg I skal prøve at give ham noget vand om natten, for at se om han ikke kan sove lidt bedre med det i maven.
Det er rigtig godt at stoppe amning om natten, men som det er i øjeblikket, så er ingen amning ikke ensbetydende med ingen væske:o) Så vand skal han have.
Også større børn vågner og beder om vand om natten i øjeblikket. Din lille dreng kan bare ikke sige "jeg er tøøøørstig" endnu.
Håber det hjælper jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske