Svar: Øgning af mælkeproduktion?
20. juli 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Ditte
Det kommer an på hvor gammel ens barn er. Hvis det er et lille nyfødt barn man ønsker at producere mælk nok til, så kan man godt øge mælkemængden med en maskine. Det gør man f.eks. ved for tidlig fødte børn.
Men efter nogle måneder, så vil man ikke længere kunne øge produktionen. Man kan nogle gange være heldig at holde produktionen ved lige, men ofte vil produktionen falde. En malkemaskine vil ikke kunne stimulere brystet på samme måde som et barn.
Man ved at hvis man dobbeltudmalker, altså hvis man bruger en malkemaskine på hvert bryst samtidig, så kan man faktisk øge mælkemængden betydeligt - jeg mener det er helt op til 60 pct. Men igen kan ikke på sigt øge mælkeproduktionen udelukkende ved brystpumpe. Barnet bør begynde at die, da barnet arbejder med brystet på en anden måde.
Håber dette er svar nok:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske