Svar: God råd om at lære at falde i søvn selv - 5 mdr.
20. juli 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Mai
Det lyder umiddelbart som om din lille dreng har brug for enten brystet eller det at blive kørt lidt med når han skal sove, og det synes jeg i princippet er okay. Det du skal gøre i den forbindelse er at nedtrappe det.
Du må således gerne lægge ham til brystet og lade ham spise sig til ro hos dig, men prøv at tage ham fra lidt før han sover ved brystet, så han opdager at han bliver lagt ned i barnevognen (eller i sin seng). Det er vigtigt at han lige når at kigge sig omkring og fornemme at det er i vognen (sengen) han blive lagt. På den måde vil han lettere kunne puttes direkte i vognen senere.
I takt med at han bliver ældre og spiser mere skemad, vil han opleve en større mæthed og forhåbentlig også have brug for en god lur herefter. Efter en gang grød/mos og måske lidt mælk (kop, flaske og eller amning) kan du så prøve at putte ham i vognen. Når han kender vognen og ved at det er der han plejer at blive puttet, så vil han også acceptere det bedre, når han er lidt vågen.
Hvis han har brug for at blive kørt, så prøv om du kan nøjes med at køre vognen lidt frem og tilbage. Altså ikke vandre rundt i timevis, men køre lidt, stille vognen, gå lidt væk, komme lidt tilbage og køre lidt igen, gå lidt væk igen osv. Så du stille og roligt vænner ham til at sove der uden at skulle køres for meget.
Amning og at blive kørt er helt naturligt for et lille barn, så det er ikke forkert at din dreng beder om dette. Din opgave er derfor ikke umiddelbart bare at fjerne det helt, men at prøve at trappe ned:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske