Brev:
Pige 3½ mdr. begyndt at vågne om natten
21. juli 2006
Alder:
3 mdr.
Pige 3½ mdr. begyndt at vågne om natten
Hej Helen
Jeg skriver til dig vedr. min datter som bliver 4 måneder den 2. august. Hun trives og ammes fuldt. Er glad og meget nem at få til at falde i søvn. Jeg har hele tiden forsøgt at holde tre timer mellem amningerne med mindre det er et par timer siden sidste måltid, så ammer jeg hende igen inden hun puttes til en lur, det har fungeret rigtig fint.
Den første måned vågnede hun hver 3. time om natten.
De sidste to måneder har hun sovet min. 5 timer inden første natteamning og derefter ca. tre timer igen indtil kl. ca. 7 om morgenen. Det har vi jo været rigtig glade for. Hun puttes i vuggen kl. ca. 20 om aftenen.
Nu er hun begyndt at vågne op efter ca. fire timer og derefter sover hun kun to timer ad gangen, dvs. ca. fire måltider i løbet af natten. I starten kunne jeg med held give hende sutten og vugge hende til ro igen, men nu er hun meget vågen og jeg kan ikke få hende til at sove igen uden at amme hende - hun virker sulten. Hun vågner også meget tidligt kl. fem eller seks.
Når jeg nu ved at hun kan sove længere, enkelte gange har hun sovet både 6 og 7 timer første gang, så er det jo lidt ned ad bakke for os og vores nattesøvn.
Har du nogen forslag til om vi kan gøre noget for at påvirke hende til at sove bedre? Jeg ammer hende lige inden hun puttes og fra begge bryster. Jeg har hele tiden været i tvivl om hvorvidt der er mælk nok til hende sidst på dagen. Jeg har et par gange prøvet at give hende lidt ekstra fra flaske hvor hun har taget ca. 40 ml. Andre aftener går det fint bare med amning.
I løbet af dagen sover hun ca. tre gange og ofte et par timer ad gangen. Sidste lur slutter omkring halv seks. Skal hun være længere vågen om aftenen?
På forhånd tak for hjælpen.
Hilsen førstegangsmor