Svar: Hvor meget mælk skal en 9 måneders pige have
21. juli 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Pia
Dejligt at høre at nedtrapningen af amning indtil videre er gået efter planen - flot!
Med hensyn til mælkemængde, så lyder retningslinierne at i alderen 9-12 mdr nedsættes mælkemængden stille og roligt til ca 500ml dagligt. Fra 9 mdr´s alderen må komælk begynde at udgøre en større del af mælkeindtaget og derfor kan din datters mælkeindtag f.eks. også være lidt tykmælk eller A38. Det tæller også med i regnskabet. så fra ca 750 ml og nedtrapning til ca. 500 ml.
Med den alder din datter har er det uden betydning om du giver allomin 1 eller 2. D ekstra vitaminer og mineraler der kan være i allomin 2 har hun egentlig ikke brug for, men 2´eren kan være lettere at bruge og er måske lidt mere praktisk. Den kan f.eks. let opblandes i koldt vand og er derfor et alternativ til sødmælk, så hun kan få kold erstatning af en kop. Men din datter må gerne få begge dele.
Du må gerne prøve at fjerne den amning der ligger sen aften, så kan du se om din datter sover roligt videre eller om hun så begynder at vågne om natten fordi hun stadig har brug for det. Det kommer an på en prøve. Alternativet kunne være en flaske sen aften, da mme kan mætte lidt mere end modermælk.
Så længe din datter ikke når op på de 400ml mme, så synes jeg forsat at du skal give hende jerndråber. Det lyder usandsynligt at hun skulle blive overdoseret med jern, med den mængde du tilbyder hende:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske