Brev:
Grød og vælling mv.
21. juli 2006
Alder:
4 mdr.
Grød og vælling mv.
Hej Helen
Nu har jeg flere gange læst mange af dine gode svar til andre - og indset, at jeg f.eks. ikke er den eneste mor, hvis barn ikke er verdensmester i at sove om dagen... ;-), så nu har jeg selv lige nogle spørgsmål til dig.
Mathias på 4 mdr. har fået risgrød i 4 dage nu, han er helt vild med det - de to sidste dage har han med vellyst spist ½ dl. og egentlig råbt på mere - men det har han altså ikke fået. Jeg har så eftermadet ham med mælk, som han også tager fra af!
(Han har været på fuld MME siden han var 12 dage gammel, så jeg kan jo se hvor meget han spiser pr. gang).
Hans spisemønster er ca. som flg.: morgenflaske ml. 6-7, formiddagsmad v. 10-tiden (nu grød/mælk), eftermiddagsmad v. 14-tiden, aftensmad ml. 18-19 og så natmad ml. 22-23!!! Han kan dog indimellem gå i seng efter aftensmaden og sove til kl. 6 næste morgen! Det virker til at han vågner ved 6-tiden uanset hvornår han går i seng...
Så han får jo ikke helt så mange måltider som ammebørnene - til gengæld spiser han mellem 200-270 ml. pr gang.
(Han vejer 7650 g og måler 65 cm).
Jeg forestiller mig at i løbet af den næste uges tid skal han kun have grød om formiddagen - altså en portion på 1 dl. - er det ok?
Næste spørgsmål går så på, at vi godt kunne tænke os at indføre et putteritual omkring kl. 20 hver aften, så vi efterhånden får lidt voksentid! Han er som tidligere skrevet ikke vildt god til at sove om dagen - det er dog blevet bedre, så jeg er altså godt brugt om aftenen, når vi først kan give ham natmad omkring kl. 22-23. Derfor står det ret højt på ønskelisten - selvom det måske er et egoistisk ønske fra min/vores side...
Kan/må vi give ham en flaske vælling omkring kl. 20? Eller er det bedre at give ham grød/mos til aftensmad? Jeg er lidt i tvivl, da han jo så kun har tre mælkemåltider tilbage... Får han væske nok via grød? Min egen SP foreslog, at vi først introducerede ham for en kop, når han blev ca. 5 mdr - jeg tror heller ikke han kan styre det endnu, så skal vi evt give ham vand i flaske til grødmåltidet?
Han får dagligt 6 ml. laktulose for at holde maven igang - og det til trods kan der godt gå ca. 2 dage mellem afføringerne.
Håber du kan se den røde tråd i min mail - og komme med et bud på vælling/grød/mos-spørgsmålene!!!
Go' weekend når du kommer dertil!
Kærlig Hilsen Mette